MotoCross der Azen Sint Anthonis. 17 maart 1974
"De winnaars worden aan de finish geteld", zegt het bekende spreekwoord, en voor zover dat op motorcrosswedstrijden betrekking heeft geldt het in sterke mate als er meerdere manches verreden worden. Zo ook nu weer in St. Anthonis. Heiki Mikkola was de winnaar door zijn regelmatige klasseringen, eerste derde en vierde, in de manches. Na twee manches waren er buiten Mikkola nog twee kanshebbers voor de eindoverwinning, Adolf Weil en natuurlijk zou men bijna kunnen zeggen; Frans Sigmans, die bijzonder gebrand was op een derde overwinning in de Motocross der Azen, maar pech met de schokbrekers van zijn (oude) Yamaha en de pech door in de laatste manche in het gedrang vrij kort na de start ten val te komen beroofden hem van te veel punten om Mikkola voorbij te streven.
De Nederlandse Yamaha-rijders die onlangs de eerste machines met monocrossvering ontvingen maak er in St. Anthonis nog geen gebruik van. Frans Sigmans is er mee aan het trainen, maar prefereert alsnog zijn oude machine. Hetzelfde doet Peter Willems. Dat belette hem overigens niet om een goede prestatie te leveren,
Maar door dubbele pech komt dat in de eindrangschikking niet helemaal tot uiting. In de eerste manche werd hij in de eerste bocht na de start opgehouden doordat voor hem twee rijders (een er van was John Banks) ten val kwamen.
In de tweede manche had net een fraaie vierde plaats achter Adolf Weil, Heiki Mikkola en Frans Sigmans verovert toen hij te kampen kreeg met ernstige schakelproblemen die hem een heel eind terug wierp. Maar in de derde manche ging het goed; rondenlang bleef hij als een terriër aan het wiel van kopman Gerrit Wolsink, en beiden trokken er zo hard dat er snel een flink gat tussen hen en de achtervolgers ontstond. Pas na enige tijd moest Peter langzaam lossen, waarna hij tot drie ronden voor het einde op de tweede plaats bleef. Pas toen moest hij zich gewonnen geven aan wereldkampioen Håkan Andersson.
Maar die moest dan ook wel iets laten zien in de laatste manche, want in de twee voorafgaande was het er nog niet uitgekomen dat hij in 1973 de beste 250 cc rijder ter wereld was. Håkan deed dat wel goed, want bij het vallen van de finishvlag lag hij nog maar een meter of dertig achter manchewinnaar Wolsink.
Peter Willems wist in de laatste manche wel tot het einde toe de hevige aandrang van de latere totaaloverwinnaar Mikkola te weerstaan.
De zijspanklasse, ditmaal zonder buitenlandse deelnemers, leverde een zeer duidelijke overwinning op voor de combinatie Broer Dirkx - Andre Godschalk.
In de eerste manche zag het er in de eerste ronden naar uit dat het een duel zou worden tussen Wil v. d. Laan - Huig Vonk en Fons v. Heugten - Hans Middelkoop, maar halverwege de manche kwam Broer, die bij de start was opgehouden door een massale opstopping er bij en zonder zich te laten ophouden ging hij er gewoon voorbij om met duidelijke voorsprong te winnen.
Bij die opstopping raakte Dick Steenbergen, passagier van Ton v. Heugten, met zijn been bekneld, maar gelukkig niet zo ernstig dat zij de tweede manche niet konden rijden.
In de tweede manche had Broer Dirkx vrijwel vanaf de start de leiding en won ogenschijnlijk moeiteloos, weer met grote voorsprong op Wil v. d. Laan. Deze had in beide manches grote moeite om het duo Jo v. d. Mee en Hans van Goch van zich af te houden en in de tweede manche zat ook de combinatie Tonie Bens-Henk Martens hem het leven zuur te maken.
In de eerste ronden ging het nog wel, maar naarmate de wedstrijd vorderde begon de Norton door oververhitting (oorzaak nog onbekend) steeds slechter te lopen.
Als derde klasse reden de 250 cc Junioren twee series en een finale. Daarin had Fred Veenman dank zij een "vliegende start" heel even de leiding, maar nauwelijks waren de kaarten geschud of er bleven maar twee man aan kop over, Hans Ghielen en Peter Herlings.
Met al snel een grote voorsprong op de achtervolgers Jos Kerkhof, Wim Gouweleeuw, Dick de Kunder e.a. joegen zij getweeën over de baan. Hans Ghielen ging tot het einde door, maar Peter Herlings kwam in de eindfase stoom tekort en moest afhaken; de stijl was er, de conditie nog niet!
UITSLAGEN:
Klasse 500cc -
internationalen: 1. H. Mikkola, Finland, Husqvarna; 2. F. Sigmans, Ned,
Yamaha; 3. A. Weil, Duitsland, Maico; 4. C. Hammergren, Zweden, Kawasaki; 5. G. Wolsink, Ned. Suzuki; 6. P.
Willems, Ned. Yamaha; 7. T. v. Erp, Ned. Maico; 8. H. Andersson, Zweden,
Yamaha; 9. J. Oosterink, Ned. Montesa; 10. J. Lammers, Ned. Bultaco; 11. B.
Lacky,
Klasse junioren 250cc: 1. Hans Ghielen, Asten, Maico; 2. Peter Herlings, Gemert, KTM; 3. Jos Kerkhof, Amersfoort, Yamaha; 4. Wim Gouweleeuw, Rotterdam, Yamaha; 5. Dick de Kunder, Kapelle, Maico; 6. Guus Mol, Amsterdam, Yamaha; 7. Jan Kodde. Vlissingen, Maico; 8. Frank Baudoin, Eindhoven; 9. Henk v. d. Nispel, Driebergen, KTM; 10. Fred Veenman, Amstelveen, Husqvarna; 11. Sj. Meulemeester, Vlissingen, Maico; 12. Bon Willems, Amsterdam, Husqvarna; 13. Hans v. Zon, Haarlem, Bultaco; 14. Jaap Haaker, Badhoevedorp, CZ; 15. Reindert Molenaar, Doom, Husqvarna.
Klasse zijspannen senioren en Internationalen: 1. B. Dirkx-A. Godschalk, Norton Wasp; 2. W. v. d. Laan-H. Vonk, Norton; 3. J. v: d.Mee-H. v. Goch, Weslake; 4. J. ten Thije-T. ten Thije, BMW-EML; 5. T. Bens-H. Martens, Norton Wasp; 6. D. v. Hoevelaken- W. Verwey, Weslake; 7. R. v. Gastel-T. Verhoeven, Weslake; 8. J. Bakens. Derkx, VTB-Norton; 9. F. den Edel-B. Notten; 10. A. Ridderhof J. Koning, Honda Wasp; 11. W. v. d. Linden-H. Mensinck, Norton Wasp; 12. A. den Edel-M. v. d. Berg, Rickman; l3. B. Snijder R. v. Summeren, Hedlund; 14. H. Verstegen-T. Boefs, Hedlund; 15. T. v. Heugten-D. Steenbergen, Yamaha.