De start van de eerste manche in Wijchen met op kop Muller/Van Heek. DaarachterTony Bens (6) en "zoon" Marco (43), die beiden zouden terugvallen

 

NK zijspan-viertakt-quads Wijchen

DE HOEK WAAR DE KLAPPEN VALLEN... ††† 24 juli 2008†† bron Moto73

De zijspancross-sport zit momenteel in de hoek waar de klappen vallen, maar niemand had verwacht dat deze bewering ook letterlijk van toepassing zou worden bij de vierde NK-motorcross, die werd verreden op de mooie brede, maar zware zandbaan in Wijchen. Na vijf manches met motorsport van de bovenste plank kwamen de zijspannen in de baan voor de laatste heat van deze mooie, goed georganiseerde wedstrijddag. De 1500 toeschouwers gingen er eens voor staan en kregen meer dan alleen maar motorsport te zien!

August Muller/Henk van Heek namen, terwijl de manche nog maar drie ronden oud was, de kop over van Hans van Goch, die in Wijchen weer met z'n "eigen" (net van een knieblessure herstelde) passagier Sies Hurkmans reed. In de rechtse 180o - bocht voor het juryhuis leek Muller iets te ver naar buiten te drijven en Van Goch bedacht zich geen moment en stuurde z'n linkse kombinatie binnendoor. Probeerde althans, want terwijl de twee kombinaties met de zijspanwielen vast tegen elkaar reden, brak er een waar gevecht uit. Van Heek, kwaad omdat Van Goch tegen hem aanreed en hem het uithangen belette, bedacht zich geen moment en deelde een paar ferme tikken uit aan Van Gochs passagier Hurkmans. Die laatste, ook niet bang uitgevallen, liet dat niet over zich heengaan en mepte net zo hard terug. Het vreemde was eigenlijk dat dit heIe gevecht buiten de twee stuurmannen omging, want die deden hun uiterste best om hun zijspan zo goed mogelijk door de diepe zandsporen te sturen en als eerste de volgende bocht te bereiken. zo'n dertig meter reden de twee zijspannen wiel aan wiel door het diepe zand en gedurende die dertig meter werden er over en weer rake klappen uitgedeeld! De KNMV- wedstrijdleiding zat bij dit hele gebeuren op de eretribune, want het speelde zich allemaal pal voor de jury-bus af. Het was dan ook voor iedereen duidelijk dat dit voorval niet ongestraft zou blijven. Boksen en motorsport hebben reglementair niet veel met elkaar te maken, daarvan was ook de wedstrijdleiding doordrongen. Het adekwate optreden van wedstrijdleider Krijnen, die de beide kombinaties al bij de volgende doorkomst de zwarte vlag voor hield, kon wat dat betreft alleen maar gehuldigd worden. Diskwalificatie van beide duo's! Dat tot zeer groot ongenoegen van de coureurs en hun aanhang, die zich meteen op het startveld verzamelden. De meningsverschillen liepen even erg hoog op. Het Muller-kamp was overtuigd van het ongelijk van Van Goch. Hij was in hun ogen de oorzaak van het kwaad, want hij probeerde in te halen waar het niet kon en reed daarbij Van Heek in z'n rug. De (re-)aktie van Van Heek was dus te verklaren. Die uitspraken stonden lijnrecht tegenover die uit het kamp van Van Goch/Hurkmans. Volgens hen liet Muller duidelijk een gaatje vallen in de scherpe bocht. Hij kwam te ver naar buiten en in de strijd om de eerste plaats maakte Van Goch direkt gebruik van dat kleine gaatje. Hij zette z'n motor ertussen, waarop Van Heek als een wilde begon te slaan. De agressie laaide hoog op toen de twee kombinaties tot stilstand kwamen. Even leek het erop dat de wedstrijd er door in gevaar kwam, want er gingen direkt stemmen op om iedereen tegen te houden en zo deze heat stil te leggen. Gelukkig kreeg op dat moment het gezonde verstand weer de overhand en de twee pisnijdige zijspanduo's werden op een slimme manier even apart genomen, zodat de gemoederen weer tot rust konden komen. Muller/ Van Heek werden vervolgens via een achterdeurtje met een personenauto direkt van het circuit weggebracht! Ook bij Van Goch keerde de rust weer en het publiek kon zich weer even tot de wedstrijd richten en kreeg nog juist te zien dat Eimbert Timmermans/Eric Verhagen ondertussen niet stil hadden gezeten en met ruime voorsprong als eerste over de streep gingen. Als tweede eindigden Rijn van Gastel/Wim Theunissen. Maar weinig mensen hebben gezien dat zij vanaf de 15e plaats naar voren kwamen stuiven om enkele ronden voor het eind Bennie Janssen/Frans Geurts van Kessel terug te wijzen naar de derde plaats. En dat alles terwijl Van Gastel rijdt met een ingetapete schouder, waarvan enkele spierbanden zijn gescheurd. Janssen/Geurts van Kessel werden al met al de "Iachende derden", want door de diskwalificatie van lijstaanvoerder Van Goch, staan zij nu opeens op de eerste plaats in de NK-tussenstand.

In de eerste manche bleef Van Goch steken op een vijlde plaats en werd Janssen tweede, pal achter de ouderwets sterk rijdende Muller/Van Heek. Achter Janssen eindigde Jan Bakens, nu met in het zijspan Harrie de Bresser.Bressers vaste stuurman Hugo de Vries heeft z'n schouderbanden gescheurd en is minstens tot de volgende NK-wedstrijd, 14 augustus in Varsseveld, uit de running) en Timmermans/ Verhagen.

Er gebeurde in Wijchen natuurlijk wel iets meer dan deze zijspanaffaire. Ook de viertakten en de trikes/ quads maakten er iets moois van, maar dan in de beste zin van het woord, want het werden de spannendste NK-manches van dit seizoen.

AI bij de start van de eerste manche viertakten raakte deze klasse een van z'n favorieten kwijt. Simon Schram kwam hard ten val en men vreesde een gebroken elleboog, maar in het ziekenhuis constateerde men dat de zaak alleen fors gekneusd was. De overige rijders hadden echter geen tijd om daar bij stil te staan, want er vormde zich in deze klasse al snel een kopgroep met daarin Eddy Lemmens, Frans Sigmans, Bert van Dulmen, Ronald Rietman en Ad Verstegen. In een moordend tempo gingen de zware viertakten rond, maar deze vijf rijders konden niet voorkomen dat de minder goed gestarte Marcel van de Berg zich bij hen voegde en vijf ronden voor het eind de eerste plaats pakte. Van Dulmen, leider tot dat moment kwam in dezelfde ronde ten val en moest uiteindelijk genoegen nemen met een zesde plek, achter Lemmens, Sigmans, Rietman en Verstegen.

In de tweede heat hadden Lemmens, Sigmans en Van de Berg elkaar direkt gevonden. Lemmens bleek het best uit de voeten te kunnen in dit land en hij reed de hele race op kop en won. Achter hem werd er erg vaak stuivertje gewisseld, maar in de slotfase was Sigmans Van de Berg net te slim af en pakte de tweede plaats. Achter dit trio finishten Rietman en Verstegen. Zij waren ook de laatste rijders in dezelfde ronde als de kopman!

Tegen de tweecilinder-Yamaha van Hans Ghielen bleek geen kruid gewassen en Ghielen overheerste in beide heats van de trike/quad-klasse. De eerste manche won Ghielen niet zonder slag of stoot, want halverwege de wedstrijd kwam hij tegen een van de vele hoge bulten vast te zitten achter een achterblijver, wiens motor was afgeslagen. Vijf rijders gingen hem voorbij, voordat hij z'n weg kon vervolgen en in de resterende negen ronden moest Ghielen tot het uiterste gaan. In een magnefieke rijstijl wist hij twee ronden voor het eind de koppositie weer te pakken, voor Frans van de Berg, Ton Maessen en Wil van der Laan. In de tweede manche was de strijd om de eerste plaats snel beslist, die was voor Ghielen. Achter hem wist Maessen als tweede te eindigen, al kreeg hij in de laatste ronden gezelschap van de matig gestarte Van de Berg.

Met nog drie NK-wedstrijden voor de boeg, lijkt er nu toch wat leven in de brouwerij te komen. Dat is ook hard nodig, want het is voor deze wedstrijdserie de enige manier om uit "de hoek waar de klappen vallen" te komen. Als de wedstrijden in Wijchen voortekens waren, staan de coureurs in de zijspanklasse, de viertaktklasse en de trike/quad-klasse nog een heel naseizoen te wachten. In alle drie klassen is de NK-strijd bijzonder spannend. Het best staat Hans Ghielen ervoor bij de trikes/quads. Hij staat nu 31 punten los van nummer 2, Ton Maessen, die op zijn beurt weer een kleine voorsprong heeft op Frans van de Berg. Beter is het - wat spanning betreft - gesteld met de viertaktklasse, waar het trio Sigmans, Van de Berg en Lemmens elkaar het leven zuur maken. Sigmans leidt na Wijchen met 177 punten, maar heeft nog niet een manche weten te winnen. Uitrijden en punten scoren is zijn devies! Acht punten achter Sigmans staat Van de Berg, die op zijn beurt de adem van Lemmens weer in z'n nek kan voelen.

En dan de zijspannen. Door de diskwalifikatie van Van Goch en Muller is de NK-stand in een keer flink door elkaar gehutseld en staan Janssen/Geurts van Kessel plotseling aan de leiding. Zij hebben nu vijf punten voorsprong op Van Goch/Hurkmans, het duo dat als geen ander (na vele keren als tweede te zijn geŽindigd) gebrand is op de titel. Na een minder goed voorseizoen blijken Timmermans/Verhagen en Van Gastel/Theunissen nu hun draai te hebben gevonden en komen met grote stappen naar voren. Het belooft in ieder geval heel wat voor de komende NK-wedstrijd die 14 augustus in Varsseveld wordt verreden! Er valt daar heel wat spektakel te verwachten, zeker als we bedenken dat Muller/Van Heek en Van Goch/Hurkmans nog iets met elkaar hebben te verrekenen!

 

Eric Bulsink

"Nu hebben ze vier wielen en dan rijden ze nog maar op twee!" Een spektakulair standje van Ton Maessen, die tweede staat in de NK-tussenstand

 

UITSLAGEN

 

Zijspannen, 1 e manche: 1. August Muller/Henk van Heek, VMC-Honda; 2. Benny Janssen/Frans Geurts van Kessel, EML-Jumbo; 3. Jan Bakens/Harrie de Bresser, EML-Jumbo; 4. Eimbert Timmermans/Eric Verhagen, EML-Kawasaki; 5. Hans van Goch/Sies Hurkmans, EML-Jumbo; 6. Johan Smit/Cor van der Bijl, EML.Honda; 7. Geert Knuiman/Toon Liefkens, EML.KTM; 8. Henk Schrijver/Pierre van der Venne, EML-KTM; 9. Willem en Erik Veldman, EML-Honda; 10. Marco Bens/John HolI, EML-Maico; 11. Frank Penders/Pascal Sutherland, EML-KTM; 12. Rijn van Gastel/Wim Theunissen, EML.KTM; 13. Dirk en Roger van de Lagemaat, EML-Maico; 14. Wim Verweij/ Bob van Katwijk, EML.KTM; 15. Henk en Bert Wissels, EML-Jumbo; 16. Tony Bens/Lowie Bijvelds, EML-Maico; 17. Wim Verweijmeren/Ron Varga; 18. Wim Bastiaansen/Andries de Wit, EML-Kawasaki; 19. Maarten en Albert Bokslag, EML-Honda; 20. Hans Pol/Han Janssen, EML-Maico.

2e manche: 1. Timmermans; 2. Van Gastel; 3. Janssen; 4. Bakens; 5. Veldman; 6. Knuiman; 7. Smit; 8. Marco Bens; 9. Tony Bens; 10. Penders; 11. Leo van de Lagemaat/Lolke van Vliet, EML-Maico; 12. Arnold en Sander van Zwieten, EML-Honda; 13. Wissels; 14. Andre Hermsen/Andre Visser, EML- Maico; 15. Jan en Nico van Dusschoten, VMC-Honda; 16. Verweij; 17. Wim Gouweleeuw/Ron Verweij, EML-KTM; 18. Jan Glide Geerdink/Willem Grondman, EML-KTM; 19. Pol.

NL-stand na 7 manches: 1. Janssen 167; 2. Van Goch 162; 3. Timmermans 124; 4. Van Gastel 118; 5. T. Bens 113; 6. Muller 112; 7. De Vries 111; 8. Veldman 104; 9. Knuiman 95; 10. Smit 80.

Viertakten, 1e manche: 1. Marcel van de Berg, KTM; 2. Eddy Lemmens, KTM; 3. Frans Sigmans, KTM; 4. Ronald Rietman, KTM; 5. Ad Verstegen, KTM; 6. Bert van Dulmen, KTM; 7. Arjan Brouwer, KTM; 8. Rico van der Sanden, Honda; 9. Mike Bolman, KTM; 10. Albert Bensink, KTM; 11. Henk Lever, KTM; 12. Henk van de Mispel, KTM; 13. Bart Franssen, Honda; 14. John van Keulen, KTM; 15. Michel Hoek, Honda; 16. Rob Hoogeboom jr., KTM; 17. Herman van Hoegee, KTM; 18. Gerrit Bobbink, KTM; 19. Herman van der Jagt, Husqvarna; 20. Jakob Arkema, KTM.

2e manche: 1. Lemmens; 2. Sigmans; 3. Van de Berg; 4. Rietman; 5. Verstegen; 6. Bolman; 7. Van der Sanden; 8. Bensink; 9. Jo Lammers, Yamaha; 10. Hoek; 11. Van de Mispel; 12. Lever; 13. Bobbink; 14. Van Hoegee; 15. Dries van Wijlick, KTM; 16. Van Dulmen; 17. Harry Voorend, KTM; 18. Van de Jagt; 19. Arkema; 20. Franssen.

NK-stand na 7 manches: 1. Sigmans 177; 2. Van de Berg 169; 3. Lemmens 154; 4. Rietman 111; 5. Schram 110; 6. Bolman 109; 7. Brouwer 103; 8. Bensink 92; 9. Van de Sanden 83; 10. Hoek 64.

Trikes/quads, 1e manche: 1. Hans Ghielen, Yamaha; 2. Frans van de Berg, Suzuki; 3. Ton Maessen, Suzuki; 4. Wil van der Laan, EML-KTM; 5. Henk Baars, Yamaha; 6. Andre Verdoold, Yamaha; 7. Leo van Zwienen, KTM; 8. Maarten van Gils, Honda; 9. Frans Verheijen, Yamaha; 10. Marcel Blind, Honda; 12. Jo Bergman, Yamaha; 13. Rein Bokslag, Honda; 14. Hennie Weijers, KTM; 15. Dirk Teunissen, Honda; 16. Jan Willem Pennings, Kawasaki; 17. Ben van der Laan, KTM; 18. Gerrit Reuvers, Yamaha; 19. Wim van de Riel, Honda; 20. Piet aliens, Yamaha.

2e manche: 1. Ghielen; 2. Maessen; 3. Van de Berg; 4. Baars; 5. Van Zwienen; 6. Van Gils; 7. Harrie van Vijfeiken, Yamaha; 8. Henk van de Heuvel, Honda; 9. Verheijen; 10. Blind; 11. Bergman; 12. Teunissen; 13. Weijers; 14. Boomkamp; 15. Reuvers; 16. aliens; 17. Benjo Kellerman, Yamaha.

NK-stand na 8 manches: 1. Ghielen, 231; 2. Maessen 200; 3. Van de Berg 167; 4. Baars 151; 5. Van der Laan 149; 6. Van Gils en Van Zwienen 146; 8. Van Vijfeiken 119; 9. Verdoold 77; 10. Blind 74.