die machines maar eerder gehad", aldus Bert, die het vanwege een zware verkoudheid extra moeilijk had en in de eerste manche in de allerlaatste ronde good old Bengt Aberg nog moest laten passeren. „Twee ronden voor het einde heb ik al naar de kamprechter gezwaaid, dat het zaakje afgevlagd moest worden. Het ging bijna niet meer", volgens Bert wiens vaste glimlach nu met een „r" geschreven moest worden.

Landenwedstrijd

Hoewel het in eerste instantie de bedoeling was, de wedstrijd om een soort Europees Kampioenschap te laten verrijden, was de tijd te kort om dat te realiseren. Vandaar, dat werd gekozen voor de opzet van een landenwedstrijd.

Naast het team van Nederland stuurde ook Duitsland en Zweden een komplete afvaardiging. Helaas liet een aantal Engelsen verstek gaan. Hun plaatsen werden ingenomen door Nederlandse rijders. Dat was ook de reden, dat bijvoorbeeld Henk - White Power - Thuis mocht starten voor zijn eerste internationale wedstrijd. „Mijn eerste, maar ook mijn laatste wedstrijd", kreunde de veringspecialist na afloop. „Er vielen een aantal rijders voor me. Ik kon er makkelijk omheen, maar toen reed er iemand vol bij mij naar binnen". Met een dik ingepakte knie kon Thuis in zijn glimmend witte serviceauto huiswaarts.

Ook de Zweden hadden een paar ijzersterke grootheden van stal gehaald. De iets oudere kenner zal zich de namen van Bengt Aberg, Christer Hammergren en Uno Palm nog wel kunnen herinneren. Aberg was bijvoorbeeld de man die nog niet zo lang geleden

Bengt Aberg deed het in de eerste manche erg goed. Het Zweedse team was gedurende alle manches keurig in een „nationaal" shirt gehuld

in de GP's uitkwam met een dikke viertakt. Helaas reed de Zweed maar één manche, omdat hij bij een valpartij betrokken raakte en zijn duim blesseerde. Toch was ook Bengt enthousiast en voorspelde de viertaktklasse grote toekomst. „De Husqvarna is nu nog te nieuw „vertelde hij, doelend op het vele sleutelwerk dat werd verricht," maar volgend jaar zul je eens zien hoe dat ding gaat".

Betrouwbaar

Ondanks dat de Duitsers slechts over één toprijder, - Yamaha GP-piloot Michael Heutz - konden beschikken reed het team toch overtuigend naar de tweede plaats. Veel inzet en stug doorgaan tot de streep was de opdracht, hun ingegeven door de teammanager. En door slechts één uitvaller in drie manches, Stefan Lange in de eerste manche, kon het team toch goed scoren. Individueel deden de Zweden het misschien wel beter, maar doordat alle resultaten telden en de Zweden acht uitslagen misten kwamen ze honderd punten te kort om de Duitsers te verslaan.

Omdat de Nederlandse invallers niet mochten scoren voor de Engelsen en bovendien in het Engelse kamp evenveel gesleuteld als gereden werd, eindigde dit team op de laatste plaats.

Daarom viertakt

Momenteel zijn er vier motoren, die zonder meer geschikt zijn voor de viertaktcross. De Yamaha TT 600, binnenkort ook leverbaar met kenteken voor enduro's, kwam zag en won. Verder blijft het oude XT-blok favoriet, terwijl we bij een Duitse deelnemer een XT 550-blok in een Heos frame (bekend uit de zijspancross) ontdekten.

Simon Schram verdedigde met goed gevolg de eer van Honda, terwijl ook het Rotax blok, in deze wedstrijd gebruikt door KTM en Armstrong zeer snel is. Bengt Aberg wist het meest treffend de kwaliteiten van de nieuwe Husqvarna te omschrijven. „De machine is nog te nieuw", waren de woorden van de routinier.

„Maar dat de machine een goede toekomst tegemoet gaat lijkt buiten twijfel". Daarnaast telden we nog één CCM, ingeschreven door een Duitse deelnemer.

Toekomstmuziek

Het zal duidelijk zijn, dat het vier-taktgeluid niet meer weg te denken is van de circuits. Dat het publiek niet in de aantallen kwam, waarop werd gerekend had een duidelijke oorzaak. Bij 30° Celsius - maar het zou best warmer geweest kunnen zijn - zijn er leukere dingen te bedenken dan een middag naar een cross te gaan. Dat er toch nog een behoorlijk aantal bezoekers kwam mag pleiten voor de groeiende populariteit van het viertaktgebeuren. Dit jaar blijft de internationale viertaktcross beperkt tot vier lan-denwedstrijden, waarvan die in Lichtenvoorde de eerste was. Uiteindelijk is het de bedoeling, dat de viertaktklasse een nog grotere internationale belangstelling krijgt. Het voorstel aan de FIM is, het instellen van een Europees kampioenschap. Op het najaars-kongres van de FIM wordt hierover beslist. Niemand kan een reden bedenken, waarom dit kampioenschap niet van de grond zou kunnen komen, zodat het waarschijnlijk is dat de viertakt in de cross haar tweede jeugd kan beleven.

passeert hij Stefan Lange (37), terwijl Fons Nijhof (4) er alles aan doet om bij te blijven

In de schaduw van de Vredesteinbus werd de taktiek bepaald. Teammanager Simon Schram vertelt de Nederlandse deelnemers dat eigenlijk maar één stand van het gashendel de juiste is

Uitslagen viertakt

landenwedstrijd

Lichtenvoorde

Uitslag: 1. Nederland, 992 pnt; 2. Duitsland, 761; 3. Zweden, 662; 4. Engeland, 294. Individueel: 1. Frans Sigmans, NL, Yamaha; 2. Michael Heutz, D, Yamaha; 3. Adrie van Beers, NL, KTM; 4. Simon Schram, NL, Honda; 5. Fons Nijhof, NL, Husqvarna; 6. Bert van Duimen, NL, Yamaha; 7. Koos Mulder, NL, Suzuki; 8. Christer Hammergren, S, Husqvarna; 9. Joergen Ahl-stroem, S, Honda; 10. Uno Palm, S, Husqvarna.

Superklasse: 1. Gert-Jan van Doorn, Suzuki; 2. Gieljo van Zog-hel, Suzuki; 3. Bert Kuipers, Suzuki; 4. Klaas Poppinga, Maico; 5. Jan de Haan, Honda; 6. Bert van Berkel, Suzuki; 7. Harry Ba-rendrecht, Yamaha; 8. Louis Vos-ters, Suzuki; 9. Eddie Looman, Honda; 10. Gerard Ebben, Yamaha.

Nationaal 250 A: 1. Rudi Takman, Honda; 2. Wim Helmink, Yamaha; 3. Wil Kinds, Honda; 4. Cris Seegers, Honda; 5. Elbert Bessels, Yamaha.

Pierre Karsmakers (r) vertelt MACL-voorzitter Theo Kothuis wat er in de eerste manche allemaal fout ging