NK 500 Gemert: Karsmakers al voor de start kampioen


De beslissing in het nationale 500 cc motocross kampioenschap 1982 viel al voor de start. Omdat Gerard Rond zich liet opereren aan zijn arm, kon hij in Gemert niet aan de start komen. Rond was de enige die Karsmakers nog van de titel af kon houden. Nu Rond niet van start ging betekende dat, dat Karsmakers zijn opvolger werd. Voor Toon Karsmakers is dit de tweede titel. In 1972 werd hij Nederlands kampioen bij de junioren. In z'n eerste jaar als senior behaalde Toon een H-nummer en sinds die tijd is hij internationaal. In Gemert had Toon de beschikking over een fabrieksmotor. Karsmakers: ,,Wat loopt zo'n motor fantastisch. Wat zit er een verschil tussen deze fabrieksfiets en m'n eigen motor. Hopelijk kan ik ook volgend jaar een dergelijke motor krijgen. Honda Nederland heeft me namelijk iets beloofd voor 1983". In de eerste manche liet Karsmakers (rijdend met een shirt met opdruk ,,Dutch Champion") zien niet ten onrechte kampioen geworden te zijn. Toon had een goede start en kwam na vijf ronden op kop. Daarna ging het gemakkelijk voor Toon, die z'n overwinning niet in gevaar zag komen. Meteen na de eerste manche werd Karsmakers gehuldigd voor het behalen van de nationale titel. Op het podium in de krans en toen... geen Wilhelmus. Toon miste het volkslied overigens niet, maar wedstrijd-leider Willem Bielderman wel. Na een matige start werd Karsmakers vierde in de tweede manche, zijn „slechtste" resultaat - afgezien van een keer uitvallen in Varsseveld - van deze kompetitie.

Het kampioenschap van Karsmakers onderstreept de Brabantse overmacht in de Neder-landse motocross. Eerder gingen ook al de andere titels (125 Gert Jan van Doorn, 250 Kees van de Ven en zijspan Rijn van Gastel/Eric Hurkmans) naar Brabant.

Henk Seppenwoolde, die in het begin van het jaar na de nodige problemen toch nog een H-nummer had gekregen, liet zien volkomen terecht een internationaal startbewijs te hebben. Door het niet starten van Gerard Rond had hij nog een kansje op de tweede plaats in de eindstand. Daarvoor moest Seppie wel minimaal één tweede plaats behalen. Dat deed hij in de eerste manche, waarin hij Jaak Verwaayen lange tijd als een schaduw achter zich had. Door die tweede plaats kwam Sep op 207 punten en dat is precies één punt meer dan Gerard Rond, die in 1983 met H3 zal moeten rijden. Sep: ,,Het ging niet meer. De motivatie was volledig weg. Als de KNMV me nog eens naar de Zesdaagse wil hebben zal de KNMV er wel voor moeten zorgen dat er na de Zesdaagse geen kampioenswedstrijden meer verreden worden. De Zesdaagse zit me nog behoorlijk dwars. Ik raakte in de tweede manche een paar keer buiten de baan en daarom ben ik gestopt". Om de vierde plaats in de eindstand werd fel gestreden door Peter Herlings en Jaak Verwaayen. Herlings begon erg sterk in de eerste manche. Na twintig minuten was hij tweede achter Karsmakers, maar een schuivertje zorgde voor enige plaatsen verlies. Eerder had Herlings er ook al een keer naast gelegen. Hij werd uiteindelijk zesde. In de tweede manche zat Herlings aanvankelijk voor Verwaayen en dat was voldoende voor hem. In de slotfase kwam Verwaayen echter zeer sterk opzetten en wist zelfs de race te winnen. Herlings werd derde. Beiden eindigden op 195 punten. Beiden meenden recht te hebben op het nummer H4 in 1983. De oplossing komt van Leo Dörr van het secretariaat van de KNMV: ,,Als twee rijders gelijk eindigen, wordt gekeken naar het aantal overwinningen. Is dat gelijk en dat is zo bij Verwaayen en Herlings, want beiden wonnen een manche, dan wordt gekeken naar een negende resultaat. Dat is voor Verwaayen een zevende plaats en voor Herlings een negende plaats. Verwaayen krijgt dus de H4 en Herlings de H5". Addie Janssen reed zich in de eerste manche naar de vijfde plaats en dat maakte hem kanshebber op een H-nummer. Helaas voor hem kwam hij meteen na de start van de tweede manche ten val. Daarbij werd de uitlaat van z'n Suzuki zodanig beschadigd dat verder rijden niet mogelijk was. Geen H-nummer dus voor Addie Janssen. De enige senior die zich bij de eerste twaalf in de eindstand wist te rijden is René van der Made, die in 1983 H9 op z'n motor mag plakken.

Goed op dreef in Gemert was Gieljo van Zoggel. Na een zevende plaats in de eerste manche leek hij zelfs de tweede manche te zullen winnen. Het werd uiteindelijk een tweede plaats achter Verwaayen. Van Zoggel zal deze week bij dokter Derweduwen aan beide handen geopereerd worden. Hij heeft zowel links als rechts last van een beknelde ader, waardoor in een wedstrijd snel vermoeidheid optreedt. Door de aders iets om te leggen hoopt Derweduwen Van Zoggel van dit probleem af te helpen. Frans Sigmans kwam in Gemert uitstekend voor de dag, ondanks een in Volkel verzwikte duim. Frans reed op het '83 model Yamaha. In de eerste manche ging Frans drie ronden aan de leiding en werd vierde. In de tweede manche volgde een vijfde plaats, waardoor Frans z'n H8 mag inruilen voor H6. Al sinds 1966(!) rijdt Sigmans met een internationaal startbewijs. En nog steeds weet hij zich zonder moeite hoog in het klassement te handhaven.


Door de behaalde punten van dit jaar zijn Ad Verstegen en Gerard Verhoeven definitief hun H-nummer kwijt. Henk Seppenwoolde, Peter Herlings en Klaas Poppinga hebben nu de beschikking over een „echt" H-nummer. Johan Scheele, Arie van Herpen en Johan Bensing profiteren van de 2-jaars regeling. Volgend jaar zullen ze bij de eerste twaalf moeten eindigen om ook daarna weer over een internationaal startbewijs te kunnen beschikken

---Jan Boer---

Uitslagen:

NK 500, 1e manche: 1. Toon Karsmakers, Honda; 2. Henk Seppenwoolde, Honda; 3. Jaak Verwaayen, Honda; 4. Frans Sigmans, Yamaha; 5. Addie Janssen, Suzuki; 6. Peter Herlings, Suzuki; 7. Gieljo van Zoggel, Suzuki; 8. Jan Lemmens, KTM; 9. Arie van Herpen, Maico; 10. Hans van Ingen, Honda; 11. Johan Scheele, Maico; 12. Louis-Vosters, Suzuki; 13. Gerard Verhoeven, Suzuki; 14. Johan Bensing, Honda; 15. Geert Benders, KTM; 16. Sietze de Boer, Maico; 17. Marcel van de Berg, KTM;18. Simon Schram, Honda; 19. Leo Schepers, Kramer; 20. Hans Stacey, Honda.

2e manche: 1. Verwaayen; 2. Van Zoggel; 3. Herlings; 4. Karsmakers; 5. Sigmans; 6. Lemmens; 7. Klaas Poppinga, Maico; 8. Van Ingen; 9. Scheele; 10. Gerrit Wolsink, Honda; 11. Vosters; 12. René van der Made, Maico; 13. Verhoeven; 14. Van de Berg; 15. Hennie Wullink, KTM; 16. Schram; 17. Willy Meijer, Yamaha; 18. Stacey; 19. Schepers; 20. De Boer.


Eindstand NK: 1. Karsmakers 231; 2. Seppenwoolde 207; 3. Rond 206; 4. Verwaayen 195; 5. Herlings 195; 6. Sigmans 176; 7. Van Zoggel 160; 8. Poppinga 146; 9. Van der Made 130; 10. Klomp 106; 11. Wolsink 105; 12. Lemmens 98.


Viertaktklasse: 1. Jan van Doorn, Yamaha, 100 pnt; 2. Cor Noorlander, Yamaha, 92; 3. Bert Kuipers, Suzuki, 88; 4. Koos Mulder, Yamaha, 84; 5. Jo de Berk, Yamaha, 81; 6. Koos Veenendaal, Yamaha, 80; 7. Wout Hendriksen, Honda, 74; 8. Hans Rietman, Yamaha, 72; 9. Arie den Haan, Yamaha, 66 (17 ronden); 10. Jan Nijhuys, Yamaha, 66 (16 ronden).



Nat. 125 cc groep C: 1. Eldert Bessels, Honda; 2. Roland Jansen, Yamaha; 3. Ronald Nijhof, Suzuki; 4. Bert van Zijtveld, Suzuki; 5. Ronny Stoffers, Honda; 6. Hanro Staal, Suzuki; 7. Ben Koetsier, Yamaha; 8. Tony Reuvekamp, Suzuki; 9. Bert van Maanen, Suzuki; 10. Koos Rutgers, Honda.