NK 500 cc Son:

De strijd is gestreden, de punten zijn verdeeld


In het Brabantse Son werden vorige week de laatste punten verdeeld voor het NK 500 cc. De kampioen in deze klasse was al bekend en ook de tweede plaats kon geen verandering meer on­dergaan. Titeldrager Gerard Rond was wel van de partij, maar kwam in de wedstrijd niet erg ver. Twee keer kwam hij op een grote springschans ten val. De ene keer sprong hij boven op een gevallen rijder en de tweede keer was het gewoon zijn eigen schuld. Gerard: „Bij de start zat ik er al niet zo erg goed bij en na die valpartijen vond ik het verstandiger om te stoppen. Bovendien was m'n uitlaat stuk. De andere jongens moeten nog voor de punten vechten en ik wil ze daarom niet in de weg rijden. Als ik normaal gesproken in een wedstrijd iemand op een ronde rijd verwacht ik van die persoon ook dat hij aan de kant gaat". Tweede man Karsmakers dook in de eerste manche op fraaie wijze in de modder. Tijdens zijn pogingen om overeind te krabbelen werd hij nog een keer omver gereden. Toon hervatte de wedstrijd wel, maar met een defecte koppeling verdween hij later naar het rennerskwartier. In de tweede manche reed „Toontje Snicker" zich vanuit de achterhoede naar de zevende plaats.

De MC Son had op een bouwland een prachtig breed circuit gemaakt. Bijna overal meer dan tien meter, zodat de heren coureurs geen moeite hadden om elkaar te passeren. Ondanks de hevige regenval van de voorgaande dagen was de baan redelijk te berijden. Voor een beetje modder moet een echte crosser zijn hand niet omdraaien.

Peter Klomp schoot in de eerste manche als snelste uit de startblokken en als enige coureur on­dervond hij daarna geen last van de opspattende modder. Hij kon rustig zijn gang gaan en in een mum van tijd bouwde de NMB'er een grote voorsprong op. Gerrit Wolsink verloor al snel zijn twee-

de plaats aan Jan Lemmens. Jan had de beschikking over een productie KTM voor 1982, een mono dus. Deze machine was vrijdags pas gearriveerd en het was daarom des te verwonderlijker dat Jan er al zo goed op vooruit kon. Peter Klomp was door niemand meer te achterhalen en finishte met een voorsprong van ruim veertig seconden op Lemmens. Na zijn pech in Winterswijk was dat een welkome verrassing.

De Zeeuwse coureur Johan Scheele bleek zich onder deze drasserige en mistige omstandigheden goed thuis te voelen. Hij wist van de veertiende plaats op te klimmen tot de derde en dat is zondermeer het vermelden waard. Dankzij deze prestatie heeft hij volgend seizoen weer een „echt" H-nummer. Jaak Verwaayen kwam na een slechte start ook goed opzetten. Op de streep kwam hij slechts enkele centimeters tekort om Wolsink de vierde plaats afhandig te maken.

In de tweede manche kwam Jan Lemmens bij de start ten val en verloor z'n eerste plaats. Jaak Verwaayen en Frans Sigmans konden hiervan profiteren en samen met Gieljo van Zoggel en Peter Klomp zorgde dit viertal daarna voor een spannende wedstrijd. Jaak won deze wedstrijd en wist zich zodoende zeker te stellen van de H3. De „Tex- shop" coureur was na afloop dan ook zeer tevreden. Frans Sigmans wist de gehele wedstrijd in het spoor te blijven van Verwaayen. Frans:,,Op een gegeven moment kon ik Jaak passeren, maar ik durfde geen risico te nemen. Ik dacht dat ik aan een tweede plaats voldoende had om voor Van Zoggel te eindigen. Achteraf bleek ik toch net twee punten te kort te komen, maar ik gun het Gieljo ook wel. Na mijn H4,5 en 6 had ik nu graag H7 gehaald. Nu is het H8 geworden, maar ik ben wel de enige die alle manches heeft uitgereden. Hadden ze nu maar de GP-telling toegepast!" Gieljo van Zoggel besloot deze laatste wedstrijd met een derde plaats en steeg van H12 naar H7, wat gezien zijn prestaties in gewone wedstrijden zeer zeker verdiend is.

Gerrit Wolsink bevond zich ook nu aanvankelijk weer voorin, maar de modder en de vermoei­enissen van de Zesdaagse speelden hem dusdanig parten dat hij het tempo wat moest laten zakken. Gerrit: „Zo'n Zesdaagse gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Vooral in mijn polsen voelde ik nu de naweeën van dit avontuur".

Peter Klomp schakelde op het moment dat hij Sigmans bedreigde een keer mis met als gevolg een salto in de modder. Nu bleef het voor de man uit Grave bij een vierde plaats. Nadat voor Arie van Herpen 1980 zo slecht verlopen was en het er zelfs lange tijd naar uitzag dat hij vanwege zijn ernstige beenblessure niet meer zou kunnen crossen begint de zon nu weer voor hem te schijnen. Via twee zesde plaatsen wist de man uit Zaltbommel H11 te veroveren. „Dat kost me tenminste ook niet meer zoveel aan cijfers. Nu kan ik vooruit met één rol plakband". Johan Bensing is de enige seniorrijder die een int. startbewijs wist te behalen. Vorig jaar lukte hem dat net niet, maar in 1982 prijkt er H12 op zijn nummerbord. In de tweede manche moest hij twee punten veroveren. Dat leek gemakkelijk, maar de zenuwen gierden hem wel door de keel. Met een dertiende plaats voldeed hij ruimschoots aan zijn eis.

„Slachtoffer" van deze ontwikkelingen werd Peter Herlings. De Gemertenaar zal het in '82 zonder int. Startbewijs moeten doen. Misschien dat er op een of ande re manier toch nog iets te regelen valt, want wat moet hij als sen.beginnen?

Sietze de Boer en Adrie van Beers zijn nu ook definitief hun int. Startbewijs kwijt. Voor Ad Verstegen, Klaas Poppinga en Gerard Verhoeven geldt dat ze het volgend jaar nog een keer mogen proberen. Ad reed in Son wel een goede tweede manche, maar omdat hij in de eerste start ten val was gekomen bleef zijn puntentotaal toch te gering.

Peter van der Sanden.

Uitslagen:

NK 500, 1e manche: 1. Peter Klomp (Grave) Maico; 2. Jan Lemmens (Bergeijk) KTM; 3. Johan Scheele (Zaamslag) Maico; 4. Gerrit Wolsink (Laren) Honda; 5. Jaak Verwaayen (Rhenen) Maico; 6. Arie van Herpen (Zaltbommel) Maico; 7. Johan Bensing (Tilburg) Maico; 8. Gieljo van Zoggel (Berlicum) Maico; 9. Frans Sigmans (Bakel) Maico; 10. Klaas Hoogland (Hoogeveen) Maico; 11. Addie Janssen (Handel) KTM; 12. Math Ghielen (Helden) Maico; 13. Marcel van de Berg (Alphen a.d. Rijn) Maico; 14. René van de Made (Oosterhout) Maico; 15. Henk Poorte (Nijverdal) Montesa; 16. Hennie Wullink (Harfsen) KTM; 17. Arno Bosch (Heerlen) Suzuki; 18. Simon Schram (Wolvega) Honda; 19. Willy Fuhler (Emmercompascuum) Maico; 20. Willy Meijer (Boekel) Maico.

2e manche: 1. Verwaayen; 2. Sigmans; 3. Van Zoggel; 4. Klomp; 5. Verstegen; 6. Van Herpen; 7. Toon Karsmakers (Waalre) Honda; 8. Scheele; 9. Wolsink; 10. Mario Beekmans (Boekei) Maico; 11. Van de Made; 12. Hoogland; 13. Bensing; 14. Poorte; 15. Poppinga; 16. Bosch; 17. Schram; 18. Van de Berg; 19. Wullink; 20. Gert Keppel (Beesd) KTM.

Eindstand NK 500 cc:

1. Gerard Rond 235; 2. Toon Karsmakers 213; 3. Jaak Verwaayen 201; 4. Gerrit Wolsink 190; 5. Peter Klomp 183; 6. Jan Lemmens 176; 7. Gieljo van Zoggel 162; 8. Frans Sigmans 160; 9.

Johan Scheele 120; 10. Math Ghielen 101; 11. Arie van Herpen 98; 12. Johan Bensing 97.

Sen. 125 cc: 1. Gert Jan van Doorn (Veghel) Suzuki; 2. Peter Vos (Rosmalen) Suzuki; 3. Peter Verstegen (Vinkel) Suzuki; 4. Fred van Loon (Liessel) Yamaha; 5. Arno Vonk (Boekel) KTM.

Viertakt: 1. Leo Brans (Son) Suzuki; 2. Jo de Berk (Oss) Yamaha; 3. Hans Franssen (Son) Honda; 4. Frans Merks (Nistelrode) Suzuki; 5. Arie de Haan (Schijndel) Yamaha.

Sen. 250 cc: 1. Dinand Zijlstra (Daarlerveen) Yamaha; 2. Henk van Mierlo (Boekel) Suzuki; 3. Peter v.d. Nieuwenhof (Son) Suzuki; 4. Tonny Gloudemans (Schijndel) Moto-Villa; 5. Ad Va- lentijn (St. Willebrord) KTM.

Foto: Gieljo van Zoggel in de problemen. Toch werd hij in Son achtste en derde, terwijl hij in de eindstand van het NK zevende werd