Herlings en Hansen uitblinkend duo in Motocross der Azen

door Phil v.d. Nieuwenhuizen   13 maart 1977  bron: Moto73

In de openingsklassieker “De motocross der Azen” (voor de 27e maal dit keer) was het de SMC St. Anthonis gelukt twee internationale startvelden met klinkende “Azen” naar het circuit De Hoef te krijgen.

De grote afwezigen waren de Belgen, wegens verplichte kampioenswedstrijden in eigen land; Adolf Weil en Bengt Aberg lieten het eveneens afweten, terwijl de Venezolanen Goringer en ZolI en de Japanner Watanabe wegens moeilijkheden bij de douane niet op tijd op het circuit hadden kunnen arriveren.

In de training van de kwartliters had de Zweed Hakan Carlqvist de snelste rondetijd gerealiseerd, daarna onze landgenoot Kees v.d. Ven en vervolgens Tarao Suzuki, rijdend voor het gelijknamige merk.

Bij de start van de eerste manche in de klasse 250 cc maakte Fons Nijhof zijn reputatie als ,,kopstarter” weer volledig waar. Als eerste ging hij door de linkse bocht het bos in, met aan zijn achterwiel Tarao Suzuki, Stef v.d. Sluis en Torleif Hansen. Hansen kwam na die eerste ronde in leiderspositie door met Nijhof achter zich, In het spoor van deze twee snelle jongens volgden Jo Lammers, Stef v.d. Sluis, Johan Braakhekke en Martien v.d. Boer; een vaderlandse aangelegenheid. De miraculeuze Torleif Hansen, gaf zijn gifgroene Kawasaki dusdanig de sporen, dat hij ver kon weglopen: in de 4e ronde was dit al zo’n 30 seconden. Om de 2e, 3e en 4e plaats ontbrandde een interessante strijd tussen de H-nummers 3, 5 en 11, te weten: Nijhof, v.d. Sluis en Lammers, die v.d. Sluis in zijn voordeel wist te beslissen.

Torleif Hansen (links) liet er met twee manchezeges geen twijfel over bestaan, wie de sterkste kwartlitercoureur was.

Stef v. d. Sluis, met zijn derde plaats de snelste Nederlander in de 250 cc wedstrijd.

De 25.000 toeschouwers zagen Torleif Hansen tot minuut uit lopen en het pleit aan de kop leek beslecht. In de middenmoot trok de Fin Erik Sundström de aandacht, hoewel hij de adem van Peter Klomp en Bennie Wilken in zijn nek voelde. Hansen won met enorme overmacht de eerste manche, en de ,,Caraco-cup”, terwijl respectievelijk Stef v.d. Sluis, Fons Nijhof, Jo Lammers, Erik Sundström en Peter Klomp de tweede t/m zesde plaats bezetten.

Bij de tweede start van de 250 cc was het wederom de rappe Kawasaki van Torleif Hansen, die als snelste over het met sponsor-spandoeken ,,dichtgeweven” circuit zoefde.

De goed rijdende NMB-er Peter Klomp wist Torleif het dichts te benaderen met zijn Bultaco. Achter Klomp: Jo Lammers. Tarao Suzuki en Hakan Carlqvist op Husqvarna. Achter de rug van de sterk rijdende Zweed volgden de Duitser Dieffenbach, Martien v.d. Boer en Gerrit de Haan. Fons Nijhof kwam in het stuk niet voor; hij lag achttiende.

De reeds eerder genoemde Fin Erik Sundström, die als elfde gestart was, bereikte in de zesde om loop een vierde plaats en één ronde later zelfs de tweede positie achter Torleif. Deze lag evenwel nog 20 seconden voor. Om de 3e en 4e plaats vond een spannend gevecht plaats tussen Peter Klomp en Bennie Wijken, dat door laatstgenoemde werd gewonnen. Stef v.d. Sluis viel enigszins tegen; hij lag negende. Torleif Hansen won, met iets minder voorsprong dan in de 1e manche; Erik Sundström werd tweede. Een zeer goede derde positie was voor Bennie Wijken; vierde werd Peter Klomp, vijfde Martien v.d. Boer en zesde Tarao Suzuki.

De totaaloverwinning was hier mee voor Torleif Hansen, Erik Sundström werd tweede. Zowel v.d. Sluis, Klomp als Wilken eindigden totaal met 10 punten, waarna de tijd in het voordeel van v.d. Sluis besliste. Over twee manches was hij slechts 3,7 sec. sneller dan Klomp, die op zijn beurt weer 3,3 seconde sneller was ,dan Wilken. Martien v.d. Boer en Jo Lammers werden 6e en 7e.

500 cc eerste manche

Bij de halve liters verving de Zweed Hammergren zijn landgenoot Bengt Aberg. Hij deed dit op een Engelse CCM.

Frans Sigmans had de beste trainingstijd gemaakt, te weten: 2.41,7. Peter Herlings, van wie we nog veel zouden zien, eindigde slechts één seconde achter hem. Herlings (H17) had een bliksemstart; nagejaagd door de Duitser Herbert Schmitz, Toon Karsmakers en ,,Sof Lens” Gerrit Wolsink.

Frans Sigmans kwam te vallen in de eerste bocht en moest als laatste de strijd inzetten.

Peter Herlings kwam in sublieme stijl als eerste door en het publiek veerde op om dit 20-jarige cross wonder” te aanschouwen. Al ras verscheen Toon Karsmakers als tweede ten tonele en Wolsink, die Schmitz gepasseerd was, lag nu in derde stelling.

Frans Sigmans was intussen van een 21e naar een formidabele 10e plaats verhuisd.

Tussen Wolsink en Sigmans lagen Schmitz, Graham Noyce, Vic Eastwood, Henk Vosters, Math Hensen en de tegenvallende Mikkola.

Sigmans werd achtste in de volgende ronde en er ontstond een duel tussen Wolsink en Noyce. Dit duel om de 3e en 4e plaats wist Gerrit in zijn voordeel te beslissen. Peter Herlings liep een 23 seconden uit op Toon Karsmakers. In de laatste ronde nam Graham Noyce echter teveel risico en blesseerde zijn rechterknie dusdanig, dat hij moest opgeven en in het ziekenhuis belandde. Herlings won grandioos, Toon Karsmakers werd twee, Gerrit drie, Hakan Andersson vier en Sigmans vijf (een enorme prestatie van Franske na als laatste van start te zijn gegaan!). De Amerikaan Brad Lackey werd zesde met zijn Honda. Eveneens vermeldenswaard was een keurige 7e plaats van de NMB-er Henk Vosters.

Tweede manche 500 cc

Peter Willems (H14) verraste iedereen door de kop te nemen bij de start van de tweede heat. Deze vreugde was echter van korte duur. Daar de wederom furieus rijdende Herlings halverwege het circuit de kopman achterhaalde. Gerrit Wolsink kwam als 2e door, en Sigmans als 6e. In de vierde ronde moest Gerrit eerst gas terugnemen en tenslotte zelfs de strijd staken, omdat de ophang bouten van zijn machine kapot gingen. Peter Herlings liep 56 seconden uit op de nu tweede liggende Frans Sigmans. In de 8e van de 12 ronden voltrok zich een drama. Peter Herlings kwam aan rijden met het achterspatbord op het wiel: kapotte schokbrekers!

Sigmans profiteerde hiervan en nam de leiding. Eén ronde later echter moest hij toestaan dat Hakan Andersson op Montesa hem naar de tweede positie terugwees. Achter deze twee kemp hanen kwam opeens de Honda fabrieksrijder Brad Lackey opzet ten (winnaar van vorig jaar) met Math Hensen achter zich. Ake Jonsson lag nu in 5e positie. Hakan Andersson won ruimschoots voor Sigmans en was tevens totaalwinnaar. Brad Lackey behield zijn 3e plaats, evenals Hensen en Jonsson die 4e en 5e bleven. Jammer van Peter Willems, die na een kopstart op een zevende en later zelfs op een dertiende plaats terecht kwam.

In deze tweede manche kwam Heikki Mikkola er meer aan te pas dan in de vorige; hij werd nu zevende met zijn Yamaha.

In de totaaluitslag kwamen Hakan Andersson, Frans Sigmans en Brad Lackey als resp. een, twee en drie op het ereschavot.

UITSLAGEN

250 cc sen., le manche: 1. Torleif Hansen, S, Kawasaki; 2. Stef v.d. Sluis, NL. KTM; 3. Fons Nijhof, NL, Suzuki; 4. Jo Lammers, NL, Maico; 5. Erik Sundström, SF, Husqvarna; 6. Peter Klomp, NL, Bultaco; 7. Benny Wilken, NL, Maico; 8. Henk Poorte, NL, Montesa; 9. Johan Braakhekke, NL, Harley; 10. Martien v.d. Boer, NL, KTM. Resterende Nederlanders: 11. Gerrit de Haan; 14. Jappie de Jong, Maico; 15. Oby Hiemstra, Maico; 17. Herman van Hoegee, Suzuki; 18. Jos Klumper, Villa; 23. Jan van Beek, HVA.

2e manche: 1. Torleif Hansen; 2. Erik Sundström; 3. Benny Wilken; 4. Peter Klomp; 5. Martien v.d. Boer; 6. Tarao Suzuki, J, Suzuki; 7. Matti Tarkkonen, SF, Yamaha; 8. Stef v.d. Sluis; 9. Johan Braakhekke; 10. Jappie de Jong. Resterende Nederlanders: 11. Gerrit de Haan; 12. Jo Lammers; 13. Jan van Beek; 14. Henk Bloemert; 15. Fons Nijhof; 17. Oby Hiemstra; 21. Herman van Hoegee.

Totaalstand 250 cc sen. int.: 1. Torleif Hansen; 2. Erik Sundström; 3. Stef v.d. Sluis; 4. Peter Klomp; 5. Benny Wilken; 6. Mar tien v.d. Boer; 7. Jo Lammers; 8. Johan Braakhekke: 9. Fons Nijhof; 10. Matti Tarkkonen; 11. G. de Haan; 12. Jappie de Jong; 13. Rolt Dieffenbach; 14. Oby Hiemstra; 15. Werner Stahl: 16. Her man van Hoegee; 17. Jurgen Wacker.

500 cc sen., 1e manche: 1. Peter Herlings, NL, Maico; 2. Toon Karsmakers, NL, Maico; 3. Gerrit Wolsink. NL, Suzuki; 4. Hakan Andersson, S, Montesa; 5. Frans Sigmans, NL, Husqvarna; 6. Brad Lackey, USA. Honda; 7. Henk Vosters. NL. KTM; 8. Math Hensen, NL, Maico; 9. Heikki Mikkola, SF, Yamaha; 10. Willy Bauer, D, Maico. Resterende Nederlanders: 14. Paul Karsmakers, Maico; 16. Ad Verstegen. Villa; 17. Wieger Boersma. Maico; 21. Jan Woessink, Bultaco.

2e manche: 1. Hakan Andersson; 2. Frans Sigmans; 3. Brad Lackey;4. Math Hensen; 5. Ake Jonsson, S, Maico; 6. Arne Lodal, DK, Husqvarna; 7. Heikki Mikkola; 8. Hammergren, S, CCM; 9. Wieger Boersma; 10. Willy Bauer. Resterende Nederlanders: 12. Paul Karsmakers; 13. Peter Willems; 16. Hans Polsvoort, Maico; 18. Jan Woessink; 22. Peter Herlings.

Totaalstand 500 cc sen. int.: 1.Hakan Andersson; 2. Frans Sigmans; 3. Brad Lackey; 4. Math Hensen; 5. Heikki Mikkola; 6. Willy Bauer; 7. Ake Jonsson; 8.Christer Hammergren; 9. Wieger Boersma; 10. Arne Lindfors; 11. Paul Karsmakers; 12. Peter Bergland; 13. Andy Ainsworth 14. Jan Woessink; 15. Stan Chambes.

Eindstand 500 cc junioren: 1. Eric v. Essen, KTM; 2. Boy Wassink, KTM; 3. Henk v.d. Mispel, KTM; 4. Jan Keizer; 5. Hans Ramselaar, KTM; 6. Geert Knuiman, Maico; 7. Johan Stunnenberg, Yamaha; 8. Henk Knuiman; 9. Jan v. Dusschoten, Special; 10. Henk Wassink, Maico.

 

 

Franske Sigmans behaalde in de tweede manche van de 500 cc een fraaie tweede plaats die hem, tesamen met zijn vijfde positie in de eerste haat, een tweede plaats in het eindklassement opleverde.

.

 

 

 

 

De grote pechvogel van St. Anthonis: Peter Herlings leek na zijn zege in de eerste manche regelrecht op een totaaloverwinning af te rijden, tot een kapotte schokbreker roet in het eten gooide.

 

 

 

 

Erik Sundström bezette in het 250 cc klassement de tweede plaats dankzij een 5e en een 2e positie in de manches