Husqvarna


Frans Sigmans fabrieksrijder?


Met enkele Nederlandse journalisten bezochten wij de fabriek in Zweden, en tevens waren in ons gezelschap drie crossers; Frans Sigmans, Kees v. d. Ven en nog een derde waarvan we op verzoek de naam nog niet noemen (wil eerst met zijn huidige sponsor praten).

Aan deze drie rijders zijn Husqvarna contracten aangeboden. Het staat nu vrijwel vast dat Heiki Mikkola niet als fabrieksrijder en wereldkampioen bij Husqvarna zal terugkeren (zijn prijs is te hoog), hoewel dat de Husqvarna top (Rubin Helmig, Bror Jauren en Roald Arrhèn) zeer spijt. Besloten is nu het wél beschikbare budget te verdelen over nationale toprijders, waarvan Frans Sigmans voor de inzet in de Grands Prix een zeer belangrijke rijder is. Op het Husqvarna circuit werden de 125, de 390 en de Automatic getest, en daar waren ze alle drie zeer over te spreken, hoewel er natuurlijk kleine wensen overbleven, zoals aanpassing van de vering en de stand van het stuur. Mochten zij beslissen het contract te tekenen, dan kunnen zij rekenen op machines waarin steeds de laatste ontwikkelingen verwerkt worden.


Het Zweedse Husqvarna concern is een grote industriële onderneming, met als een van de oudste bedrijfstakken de fabricage van motoren. Nu is de motorendivisie in verhouding tot het totaal, en ook absoluut gezien, slechts een vrij kleine produktie eenheid; momenteel worden er 8000 machines per jaar vervaardigd, en " tamelijk uniek, dat zijn uitsluitend gespeciali-

seerde wedstrijdmachines voor motocross en enduros.


De voor de testritten van de Nederlandse crossers beschikbaar staande motoren weken al weer af van standaard; de 390 had o.a. een andere carburateur (Lectron) en een op een andere manier versterkt achterframe met vork. De 125 en de Automatic hadden grotere veeruitslagen dan standaard (model 1978?).


voor Kees v. d. Ven was nog geen 250 cc klaar, maar hij genoot van de 390 CR en de Automatic.