Motocross des Nations

HULDE AAN NEDERLANDS VIERTAL

††††††††††† 12 september 1976††††††† bron: weekblad motor

Het viertal Peter Herlings, Frans Sigmans, Gerard Rond en Toon Karsmakers heeft in de Motocross des Nations van afgelopen zondag te Sint Anthonis voor een fantastisch resultaat gezorgd. Door het uitvallen van Gerrit Wolsink, wiens rechter ringvinger op twee plaatsen gebroken bleek na de 250 cc landenwedstrijd in Zwitserland, werden de kansen op een goede klassering van het Nederlandse team op het eerste gezicht verminderd. Maar wat hebben de vier bovenvermelde knapen deze theorie gelogenstraft! Op werkelijk schitterende wijze hebben zij allen, niemand uitgezonderd, gestreden voor de overwinning en

lange tijd heeft het er naar uitgezien dat een zege binnen het bereik lag. Uiteindelijk ging wederom een Belgisch team met de eerste plaats strijken; het kreeg die in de schoot geworpen, nadat Gerard Rond in beide manches zonder benzine kwam te staan. Na de eerste manche, waarin 14 landen een rennersveld van 56 man aan de start brachten, namen onze landgenoten met een punt minder dan de Belgen zelfs de leiding met drie man bij de eerste acht! Op het moment dat Rond, invaller voor Wolsink, moest opgeven lag hij op de elfde plaats. Na verloop van de wedstrijden werden de knippen dieper en de baan steeds zwaarder, zodat verwacht kon worden dat benzinegebrek in de tweede manche opnieuw

tot de mogelijkheden zou behoren. Toen er dertien ronden waren verstreken raakte de benzine op en waren de kansen op een Nederlandse zege verkeken. Omdat het tempo in die tweede race een stuk lager lag dan in de eerste, werd er door de monteurs op gegokt dat er een ronde minder verreden zou worden, waardoor een geplande tankstop geen doorgang vond. Achteraf bleek deze gok verkeerd uit te pakken en ons zelfs de overwinning te kosten, toen Van Velthoven, terecht, werd gediskwalificeerd. Dit naar aanleiding van diens foutief handelen in de tweede start. Achter het hek hadden de rijders zich in twee rijen van 28 deelnemers opgesteld, dus ieder team had twee man op de eerste rij. Toen de Harley Davidson van Rex Staten niet wilde aanslaan nadat de machines naar de startplaats waren geduwd, bracht deze Amerikaan z'n motor achter de dubbele rij, waar de machine aangeduwd moest worden. Jaak van Velthoven dacht slim te zijn door het open gevallen plaatsje in te nemen, doch deze wisseling zou tot diskwalificatie leiden na protest van de Amerikanen. Door het opschuiven van Jaak stonden er immers drie Belgen op de eerste rij, meer dan de andere teams. Op grond hiervan werd van Velthoven uit de uitslag van de tweede manche geschrapt, wat echter geen verandering bracht in het landenklassement.

Reportage: Harry van Hemmen

Eerste manche: Fantastische Nederlandse prestaties. Als eerste mochten Mikkola, Herlings, De Coster, Di Stefano en Moisseev zich links achter het starthek gaan opstellen. De Belgische wereldkampioen schoot als eerste weg zodra het hek viel met de Fin en Peter achter zich. Bij een poging zijn bril af te trekken verloor onze landgenoot een moment de controle over de machine, maar was toon weer snel genoeg vertrokken om de derde plaats te behouden. Onweerstaanbaar boenderde de Rus in de tweede ronde voorbij Peter en ook Heikki werd een ronde verder voorbijgestreefd. Halverwege de zestien ronden durende race nam Moisseev de kop van De Coster, die met een loszittend handvat van het gashendel kampte. In het spoor van de Fin behield Peter de vierde positie, ja zelfs kwam hij in een prima gereden wedstrijd tot dicht achter de Husqvarna. Frans Sigmans was in de eerste bocht naar buiten gedrukt en klom van een negende binnen vier ronden naar de vijfde plaats. Niet minder sterk was de opmars van derde Nederlander Toon Karsmakers. Van de tweede rij gestart zat hij bij de eerste doorkomst in 21ste positie. Per ronde werd deze plaats verbeterd tot een uiteindelijk zevende, waardoor onze ploeg er schitterend voor stond. Als vierde man zat Rond, eveneens van de tweede rij, zo'n vijf plaatsen achter Peter in de allereerste ronde, waarvan hij terugzakte naar de 38e door een val. Met rasse schreden ging Gerard door het gehele veld naar de elfde plaats, tot benzinetekort hem uit de strijd haalde. Buiten de tweede plaats van De Coster scoorden de Belgen met een zevende van Van Velthoven en een negende van Everts in totaal achttien punten, tegenover zeventien voor onze jongens. Dit verschil werd tot een punt teruggebracht door de eindsprint van Jaak; hij achterhaalde namelijk in de laatste ronde nog Karsmakers. spoedig was duidelijk geworden dat de strijd om de eerste plaats ging tussen de ploegen van Nederland en BelgiŽ, want de tweede Rus, Kavinov, lag twintigste terwijl de teams van Engeland en Zweden ver achter bleven. Ook achterin finishten de vier Duitse rijders, waarvan Weil en Schmitz met pech hadden te kampen. Eerstgenoemde moest al na drie ronden het achterwiel wisselen en viel ver Een jagende Gerard Rond (53) pakt hier Bauer (24) en Lodal op de springschans.

In de allerlaatste ronde der eerste manche achterhaalt Van Velthoven (7) onze derde man Karsmakers.

De Coster (5) kon Moisseev in de eerste manche niet van de zege afhouden.

terug van de achtste plaats. Wel redelijk, brachten de Amerikanen het er af met drie man bij de zestien besten.

Aan het eind van de eerste ronde verloren zij Howerton, wiens Huskie in een fikse crash gekreukeld werd. Daarbij werd de Zweed Aberg eveneens uitgeschakeld met een flinke heupblessure.

Tweede manche: toch nog een Belgische zege.

In een hoog tempo reed Roger De Coster binnen enkele ronden weg van zijn achtervolgers en won moeiteloos. Moisseev en Sigmans zaten achter de Belg: Frans was de eerste die moest lossen. Helemaal opgebrand haalde hij de finish, maar zakte helaas naar de achtste plaats. Peter Herlings was opnieuw gevallen in de eerste ronde, toen hij inreed op Van Velthoven wiens machine uit de versnelling was geschoten. Van de veertiende positie na eerste doorkomst vocht hij zich grandioos naar een derde, weer achter Mikkola. Moisseev was er vier ronden voor het eind afgestapt waardoor hij als zevende finishte.

Noyce was de enige van de Engelse ploeg die zich voorin kon handhaven. Onze derde man uit de eerste manche, Toon Karsmakers kon die prestatie niet herhalen, zodat Rond deze honneurs moest overnemen. Na een start vanuit het midden van het veld, stuurde hij z'n Yamaha binnen twee ronden naar de elfde tot negende stelling. Door het schrappen van de vierde plaats van Jaak, telde het vierde resultaat uit de eerste manche van Gaston Rahier, een dertiende plaats. In de tweede manche liep de machine van Rahier vast. De tweede en derde Amerikaan bleven te ver achter zodat Duitsland en Rusland nog voor hen eindigden. Teleurstellend was de zesde plaats van de Engelsen om van de Tsjechen maar te zwijgen; de winnaars van vorig jaar konden in het Hollandse zand totaal niet imponeren.

250 cc Internationalen

Deze klasse kende twee verschillende manche-winnaars in Stef van der Sluis die met ruime voorsprong de eerste won en Bennie Wilken terug op een Maico, die de tweede van kop af won. Stef werd daarin tweede, genoeg voor de totaalzege nadat Wilken in de eerste was uitgevallen.

Nog nooit behaalde een Nederlandse ploeg zo'n goed resultaat. V.l.n.r. Karsmakers, Herlings, Sigmans, Rond.

UITSLAGEN

Eerste manche;

1. Moisseev, USSR; 2. De Coster, B; 3. Mikkola, SF; 4. Herlings, NL; 5. Sigmans, NL; 6. Hammergren, S; 7. Van Velthoven, B; 8. Karsmakers, NL; 9. Everts, B; 10. Di Stefano, USA.

Tweede manche:

1.De Coster, B; 2. Mikkola, SF; 3. Herlings 4.Noyce, GB; 5. Di Stefano, USA. 6. Moisseev; 7. Sigmans; 8. Weil D : 9. Everts; 10. Schmitz, D.

Landenklassement:

1. BelgiŽ (De Coster, van Velthoven, Everts, Rahier) 41pt.

2. Nederland (Sigmans, Herlings, Rond, Karsmakers) 46pt.

3. Duitsland (Weil, Schmitz, Bauer, Diefenbach) 82pt.

4. Rusland (Moisseev, Kavinov, Ovtchinnikov, Khudiakov) 85pt.

5. Amerika (Di Stefano, Hannah, Howerton, Staten) 96pt.

6. Engeland (Noyce, Eastwood, Allan, Hudson) 106 pt.

†7. Finland 113 pt.

8. Denemarken 139 pt.

†9. Frankrijk 141 pt.

10. Zwitserland 172 pt.

11. Noorwegen 218 pt.

12. Tsjecho-Slowakije 153 (5 resultaten).

Klasse 250 cc internationaal:

1. S. v. d. Sluis, Dieren, Bultaco; 2. K. v.d. Ven Bakel Maico; 3. J. v. Beek, Zelhem, Husqvarna; 4. G. de Haan Doetinchem Maico; 5. H. Koops, Norg, Maico; 6. J. Verwaayen Herveld Kawasaki; 7. J. de Jong, Tinje, KTM; 8. J.Boer Eemde Ossa; 9 F. Nijhof, Lichtenvoorde, Suzuki; 10. B. Wilken Nieuwschoonebeek Husqvarna; 11. W. Boersma; 12. A. Lammers; 13. J.Oosterink; 14. H. Haaker; 15. T. Voesenek; 16. J. Vervoort; 17. J.Braakhekke; 18. d. P. Grondelaars; 19. F. Boldewijns.†