GP 500 Engeland

EERSTE MANCHE OM NOOIT TE VERGETEN Reportage Harry van Hemmen

            4 juli 1976         bron: weekblad motor

Altijd zullen er wedstrijden zijn die langer in herinnering blijven dan de andere; de eerste manche van de Engels Grand Prix in Bristol bracht zoveel meer spanning, dat de toeschouwers, die dit spektakel hebben meegemaakt, nog vaak hieraan zullen terugdenken. De formidabele inhaalrace van Gerrit Wolsink bezorgde de talrijke Nederlanders een onvergetelijk moment, terwijl de Engelsen laaiend enthousiast waren over de eerste Grand Prix mancheoverwinning van hun idool Graham Noyce. Een herhaling van dergelijke prestaties ontbrak in de tweede manche toen beiden door materiaalpech en een valpartij werden uitgeschakeld.

Met zijn overwinningen in Amerika en Canada had Gerrit de strijd om de wereldtitel weer helemaal opengegooid om met eventueel opnieuw een zege in Engeland zich op gelijke hoogte met De Coster te kunnen brengen. Helaas werd Gerrit door tegenslag van dit streven afgehouden, maar ook de Belg kon niet winnen.

 Het grascircuit van DoddingtonPark was in de trainingen al flink kaal gereden maar op het startveld, dat omhoog tegen een helling oploopt, stond nog volop gras evenals achter het starthek. In de training was Wolsink erg slecht weggekomen vanachter het starthek en ook in de eerste start kwam Gerrit moeilijk op gang. Eerst in de afdaling vond hij aansluiting met de staart van het veld, zodat velen hem kansloos achtten om nog een Rol van betekenis te kunnen spelen. Onder een stekende zon en enorme stofwolken ging het opnieuw heuvel op, waar het zicht uiterst minimaal was. Omdat de start halverwege het circuit ligt, passeerden de rijders na een halve ronde voor de eerste maal de finishlijn, waar Karsmakers kop ging voor Noyce, Weil, Milier en Heeren.

Roger De Coster was in de eerste bocht na de start opgehouden en zat bij eerste doorkomst op de twintigste plaats. Ongelooflijk was de 22e plaats die Wolsink toen al bezette; het enige dat hij van zijn tegenstanders kon zien was hun helm, maar een ronde verder zat hij al op de 16e plaats. Na, de derde ronde moest Pierre met een gebroken schokbreker terug naar het rennerskwartier, evenals Adolf Weil, met een defect achterwiel.

Uitbundig toegezwaaid reed vanaf dat moment Noyce aan de leiding met op ruime achterstand de Belg Raymond Heeren en de Duitser Herbert Schmitz. Zij hadden geen 'hinder van het stof en liepen ver weg van hun achtervolgers, waarvan De Coster na vijf ronden op de vierde plaats en Wolsink op de zevende. Beiden hadden zich dus in een tijdsbestek van enkele ronden door vrijwel het gehele veld geworsteld. Weliswaar was hun achterstand inmiddels opgelopen tot 30 seconden voor Roger en tot 55 seconden voor Gerrit op de kopman.

De achterstand van onze landgenoot leek nauwelijks te overbruggen onder deze omstandigheden. Drie ronden veder lag de Belg op de tweede plaats, op 28 sec. gevolgd door Schmitz en een goed meegekomen John Banks en daarna Wolsink, die toen op 45 sec. van Noyce reed. Toen onze landgenoot voorbij Banks kwam ging de conditie een woordje meespreken en inderdaad kroop Gerrit steeds dichter naar de Puch rijder. Drie ronden voor het eind werd Herbert door Gerrit gepasseerd, die daardoor op de derde plaats kwam. Hoewel Graham aan kop nog steeds even hard en soms riskant doorging, kwamen de Suzuki rijders toch dichterbij. Eerste

 Bij het ingaan van de laatste ronde kreeg Gerrit de Belg in het vizier en kwam daardoor zo snel een helling afzetten dat hij bijna de motor verloor, maar op tijd de zaak corrigeerde en gemakkelijk De Coster de tweede plaats afhandig maakte, waarbij gezegd moet worden dat Roger gedurende de laatste drie ronden werd gehinderd door een klemmende gasschuif. Maar om zoveel moreel te hebben als Wolsink om vanaf de allerlaatste positie onder verstikkende omstandigheden terug te komen naar de

tweede plaats en daarmee een achterstand goedmakend van meer dan veertig (40!) sec. getuigt van uitzonderlijke klasse. En dan te bedenken dat bijv. Vic Eastwood na zeven ronden al totaal uitgeput was en ook De Coster na de finish "versleten" was, terwijl Gerrit nauwelijks enige vermoeidheid toonde.

 start. 4 Heeren, 32 Noyce, 6 Massany, 5 De Roover, 16 Herlings, 10 Bauer, 8 Pikkarainen, midden op de achtergrond Wolslnk (15). TotaalwInnaar In Engeland, maar niet imponerend, werd Roger DeCoster.

Brad Lackey tenslotte had het erg moeilijk met Heeren en kwam net iets te kort om Banks -de vijfde plaats af te snoepen. -

Na een verkwikkende donderbui kon men zich gaan opmaken voor de tweede race. Al direct uitgeschakeld werd Gerrit Wolsink toen de rijders volgas achter het starthek stonden en daar minstens een minuut werden opgehouden. Hierdoor verbrandde de koppeling van zijn machine en kon hij het voor de rest van de dag wel vergeten. Des te triester na de geweldige oppepper in de eerste manche en het niet kunnen uitbuiten van zijn geweldige morele en fysieke conditie.

In de afdaling na de start kwam André Massant bij een poging Weil te passeren ten val, juist voor een aanstormende Noyce, die over de kop sloeg en precies op zijn stuitje landde. Na controle door een arts bleek er niets gebroken te zijn, alleen een blauwe plek en een pijnlijk zitvlak. Ook Massant was niet ernstig geblesseerd. Verdere uitvaller hiervoor Bengt Aberg die zijn tank lek stootte, terwijl Lackey er als laatste op inreed maar de wedstrijd kon vervolgen. Opnieuw had Karsmakers de leiding genomen en het zag er allemaal gunstig uit tot er in de veertiende ronde een voetsteun afbrak. Het was opvallend dat Pierre steeds erg veel van de Honda bleef vergen met hoge sprongen, waarna het blok bijna aan de grond kwam bij de landing. Drie ronden reed Banks op de tweede plaats, waarna hij zijn buddyseat verloor en opgaf.

Toen ging De Coster in tweede positie, slechts voor drie ronden want erg fijn sturend was Adolf Weil van de zevende plaats opgeklommen en hij won tenslotte, waarbij Roger nauwelijks tegenspel kon bieden, doordat hij regelmatig fouten maakte en met een slecht afgestelde vering kampte. De Britse toeschouwers waren weer even enthousiast met de verrichtingen van Vic Allen die derde werd. Als zevende eindigde Neil Hudson, een 18-jarige jongen, evenals Noyce al vanaf zijn tiende jaar rijdend via de "schoolboy scramble", die het volgend jaar ook in de GP's wil gaan proberen. Frans Sigmans behaalde drie punten met zijn negende plaats, doordat Hudson niet voor WK punten in aanmerking komt. Zo had Peter Herlings ook nog bijna een puntje gepakt, als Karsmakers na de afgebroken voetsteun was gestopt en niet de wedstrijd in wandeltempo had uitgereden. Peter had het erg zwaar op deze harde baan maar toonde karakter door de race uit te rijden, zonder daarbij de kopmannen te hinderen.

Kansen van Wolsink op wereldtitel

Met nog vier manches te gaan in de GP's van België (1 aug. te Namen) en 8 aug. te Ettelbrück, Luxemburg, behoudt Gerrit Wolsink alle kans op de titel. Om gelijk te komen met De Coster moet Gerrit nog twee keer een manche winnen, dan staan zij gelijk. Wint De Coster één manche in eigen land, dan moet Gerrit de drie resterende manches winnen.

De Grand Prix in België wordt dus vreselijk belangrijk voor beiden, pas daarna kan de situatie opnieuw bekeken worden. In 1973 was de GP op de citadel ook al zo belangrijk, met het duel dat toen ging tussen Willy Bauer en Roger De Coster.

Velen meenden toen dat Bauer weinig kans had tegen De Coster, maar Willy won toen beide manches! Gezien de vorm en conditie moet Gerrit in staat geacht worden om gelijk te komen met Roger, om hem daarna in Luxemburg te kloppen.

UITSLAGEN

Eerste manche 1. Graham Noyce, GB, Maico; 2. Gerrit Wolsink, NL, Suzuki; 3. Roger De Coster, R, Suzuki; 4. Herbert Schmitz, D, Puch; 5. John Banks, GB, CCM; 6. Brad Lackey, USA, Husqvarna; 7. Raymond Heeren, B, Maico; 8. Vladimir Khudiakov, USSR, CZ; 9. Ake Jonsson, S, Maico; 10. Ivan Miller. NZ, BuItaco.

Tweede manche 1. Adolf Weil, D, Maico; 2. Roger De Coster, 3. Vick Allan GB CCM, 4. Ake Jonsson, S, Maico; 5. Jaak v. Velthoven, B, KTM: 6. Herbert Schmitz, D, Puch; 7. Neil Hudson, GB. 8. Willy Bouwer, D. KTM. 9. Frans Sigmans, NL. Maico. 10. Christer Hammergren, S. Kawasaki.

STAND WK

1. De Coster 178 pt; 2. Wolsink 170; 3. Weil 129; 4. Noyce 103; 5. Jonsson 87; 6. Lackey 81; 7. Schmitz 77; 8. Karsmakers 71.