Internationale motocross LOMMEL

††††††††††† 15 februari 1976†††††††††††† bron:weekblad motor

In een ijzige vrieskou heeft wereldkampioen Roger De Coster zondag jl. de internationale motocross van de Heesbergen in het Belgische Lommel gewonnen. De Belgische viervoudige wereldkampioen bleek in een betere conditie te verkeren dan hij voor de wedstrijd verklaarde. Hij zei toen namelijk, dat na een ronde of drie het tempo hem te hoog zou liggen en dat een eindzege nog niet voor hem was weggelegd.

Toch werd hij winnaar via een tweede plaats achter, Frans Sigmans in de eerste manche en een overwinning in de tweede manche. Toen Frans bij de tweede start kwam te vallen waren zijn kansen op de overwinning wel verkeken, hoewel hij nog tot een zesde plaats opklom. Maar op 600 m van de finish in de allerlaatste ronde gaf zijn Maico door een defect aan de distributie de geest.

Roger De Coster was pas 's maandags voor deze wedstrijd uit de USA teruggekeerd en had in de loop van de week zijn nieuwe motoren ontvangen, waarmee hij dus nu voor het eerst in een wedstrijd uitkwam. Bijzonder spannend was het duel tussen hem en Sigmans in de eerste race. Acht ronden wist Sigmans de leiding te behouden voor De Coster, Sylvain Geboers en Harrie Everts. Op het zware zandcircuit, waarvan de bovenlaag al spoedig was losgereden, waaronder zich soms verraderlijk harde stukken bevroren terrein bevonden, was er al spoedig door het gevecht Sigmans -De Coster een behoorlijk gat geslagen tussen hen en de achtervolgers. Aan de finish zou hun voorsprong tot bijna een minuut oplopen.

In de negende ronde nam Roger de leiding van Frans over en even leek het erop, dat hij van hem zou weglopen. Niets was echter minder waar, want verbeten hield de kleine Brabander het tempo hoog en hij wist De Coster buitenom te verrassen. In de binnenbocht sloeg het achterwiel van de Suzuki weg en Roger kwam zelfs te vallen. Snel was hij weer vertrokken, maar Frans liet zich de overwinning niet meer ontgaan.

Van de overige Nederlandse deelnemers had Wolsink een slechte start en hoewel hij in deze ook voor hem weer eerste wedstrijd in dit seizoen met grote stappen door het veld naar voren klom, was er geen hogere notering dan de achttiende plaats voor hem weggelegd, toen hij na een valpartij met Raymond Boven een zo grote achterstand opliep, dat een ereplaats aan hem voorbij ging.

Beter ging het met Peter Herlings, die een goede indruk maakte en constant rijdend eindigde op de zesde plaats. Ook in de tweede wedstrijd deed Peter het weer prima en met een achtste plaats werd hij in de eindstand als beste Nederlander zesde op slechts 0,4 sec. achter Yvan Van Den Broeck. Niet minder waren de prestaties van Gerard Rond met een achtste plaats in het eindklassement, die bereikt werd na een goede tweede manche, waarin hij bij de start voorin zat en regelmatig rijdend als vijfde eindigde. Deze tweede manche werd overheerst door De Coster die na enige Strijd met Willy van Loon naar een gemakkelijke zege reed.

Andrť Massant reed constant op de derde plaats. Bij de start was Frans Sigmans ten val gekomen vlak voor Gerrit Wolsink, waarbij Gerrit zijn Suzuki op de motor van Frans "parkeerde" om hem daarmee tegen de meute te beschermen, zodat beiden achteraan de strijd moesten hervatten. Sigmans reed hier zijn tweede wedstrijd van het seizoen en toonde reeds een behoorlijke vorm door sterk op te klimmen, totdat een mechanisch defect hem, zoals reeds gemeld, uitschakelde.

Wolsink had al eerder met een lege tank de Strijd moeten opgeven. Bijzonder triest was het voor Bennie Wilken dat hij niet mocht starten vanwege een slechte trainingstijd, wat volgens zijn begeleiders niet zo was. Door het grote aantal gecontracteerde rijders en een dubieuze tijdmeting tijdens de training kwam Bennie niet eens aan de wedstrijd toe. Desondanks presteerde de jury het om Wilken in de uitslagen te vermelden.

De wedstrijd kreeg enigszins het karakter van een BelgiŽ-Nederland ontmoeting doordat de weinige rijders van de andere nationaliteiten geen indruk maakten.