AMSTERDAM: Frans Sigmans kampioen!

Defect kostte Wolsink z’n titel                  31 augustus 1975                 bron: weekblad motor

Voor de eerste keer in zijn succesvolle motorsportcarrière is Frans Sigmans erin geslaagd om het nationale kampioenschap in de 500cc- motocross op zijn naam te brengen. Met een derde en een eerste plaats nam hij de titel over van Gerrit Wolsink, die zijn kampioenschap leek te gaan prolongeren, tot een defecte kettinggeleider in de tweede manche na vijf ronden zijn kansen deed vervliegen.

De eerste manche had Gerrit zonder al te grote inspanning op zijn naam geschreven, voor Peter Herlings en Sigmans. Frans had als handicap, dat de bevestiging van de buddy-seat afbrak. Hierdoor moest hij de laatste vijftien minuten zonder buddy en staande op de machine afleggen. Zijn tempo vertraagde toen aanzienlijk. Ondanks deze extra belasting van de beenspieren, zag hij alleen Peter Herlings voorbij gaan, een puike prestatie.

Zoals gezegd, kwam Wolsink in de tweede manche in problemen, wat uiteindelijk resulteerde in een vijftiende plaats voor hem en winst voor Sigmans. Hiermee ging de totaalzege in Amsterdam naar Peter Herlings, het grote talent voor de toekomst en de kampioenskrans ging naar Frans Sigmans.

Eerste manche De strijd aan de kop van het veld zou zich tussen Wolsink en Sigmans gaan afspelen. Beiden waren snel vertrokken en Wolsink had de leiding. Al in de eerste ronde viel Sigmans een tiental plaatsen terug door een val. Het tekent zijn klasse, dat de Maicorijder zich bij de eerste doorkomst al opgewerkt had tot de derde plaats, achter Gerrit en Martin Schalkwijk. In de tweede ronde passeerde Frans de tweede man en de jacht op Wolsink kon beginnen.

De achterstand op de leider bedroeg plm. tien sec, maar zonder al te grote inspanning kon Gerrit zijn grootste concurrent op constante afstand houden. Ja, de voorsprong werd nog groter, toen Sigmans door een achterblijver gehinderd werd en nogmaals ten val kwam. Nadat hij ook nog zijn buddy-seat verloren had, kostte hem dat de tweede plaats, want Peter Herlings rook zijn kans en ging Frans twee ronden voor het eind voorbij. De negentien jaar oude Herlings kwam van de zesde notering bij de eerste doorkomst. Ook hij kwam in een van de bochten te vallen, trachtte te snel te vertrekken en viel weer. Dit alles kon echter niet verhinderen, dat een tweede plaats zijn deel werd aan de finish.

Jo Lammers was intussen met een gebroken zuigerveer uitgevallen, waardoor Martin Schalkwijk als vierde de eindstreep passeerde, voor Hans Polsvoort, die zich binnen drie ronden had opgewerkt van de veertiende naar de zesde plaats. Hans was de laatste die in dezelfde ronde als Wolsink eindigde. Frans Karsmakers zakte van de vijfde naar de tiende plaats terug.

Tweede manche Door de gebeurtenissen in de eerste wedstrijd zou Gerrit genoeg hebben aan een derde plaats om zich kampioen te mogen noemen. Weer nam hij de leiding en zat Frans in zijn spoor. Peter Herlings lag vanaf de start in derde positie, gevolgd door Wim Gouweleeuw en Hans Polsvoort.

Drie ronden lang behield Gerrit de leiding. Hij leek op zijn tweede zege af te stevenen, vooral doordat Sigmans foutjes begon te maken en niet dichter bij de Suzuki kon komen. Bij de vierde doorkomst zat Frans zowaar aan de leiding. Dit dankzij een val van Gerrit, die er alles aan deed om terug aan de leiding te komen.

In de zesde ronde sloeg voor Gerrit het noodlot toe: (tussen de twee grote bulten die zich op het motorsportcomplex in Amsterdam bevinden) een gebroken kettinggeleider zorgde ervoor, dat de ketting eraf liep. De geleider zat om de ketting, zodat verder rijden onmogelijk was. Gerrit probeerde nog een stuk gereedschap te vinden in een auto die toevallig aan de achterkant van het circuit stond. Dat liep op niets uit en Gerrit moest nu wachten op zijn monteur, Bennie Hartelman, die het euvel tenslotte verhielp. Met een achterstand van meer dan twee ronden hervatte Wolsink de wedstrijd op een 22ste plaats en klom in de resterende ronden op tot de vijftiende. Frans Sigmans reed inmiddels nog steeds aan de leiding en zou ook gaan winnen! Herlings kon in het begin goed volgen, maar kreeg aan het eind een aanzienlijke achterstand.

In de 50 cc-klasse was Dinand Zijlstra oppermachtig en won beide manches ruimschoots voor Peter Groeneveld die twee keer als tweede finishte. De 250 cc-junioren werd gewonnen door de plaatsgenoot van Sigmans, Kees van der Ven, voor Ton Voesenek. Bovendien konden de drieduizend bezoekers tussen de crosses naar speedway kijken, waarin de junioren hun voorronden reden. Winnaar hiervan werd Sjoerd Dijkema, voor Reinier van Gulick, beiden met veertien punten.

Frans Sigmans op weg naar z'n kampioenstitel.

Oorzaak van alle moeilijkheden voor Wolslnk:

de afgebroken kettinggeleider bevindt zich om de ketting.

UITSLAGEN AMSTERDAM 50cc-nationalen: 1. D. Zijlstra, Daarlo, G. Kreidler, 60 p.; 2. P. Groeneveld, Zwijndrecht, G. Kreidler, 56 p.; 3. C. Hackmang, Noordwijkerhout, Aachl, 52 p.; 4. A. Treurniet, Berkel, TRS, 49 p.; 5. E. Mulder, Eerbeek, G. Kreidler 45 p.; 6. P. Rimmelswaar, Leidschendam, ?, 45 p.; 7. F. Breugem, Bleiswijk, Hejo, 42 p.; 8. Slaghekke, Utrecht, G. Kreidler, 42 p.; 9. J. Melger, Schoonhoven, EMS, 41 p.; 10. E. Buitenhuis, Ede, BKS, 31 p.; 11. M. Omtzigt, Leiden, G. Kreidler, 28 p.; 12. A. Hoogeveen, Den Haag, G. Kreidler, 27 p.

250cc-junioren: 1. K. v. d. Ven, Bakel, Maico, 55 p.; 2. T. Voesenek, Oosterhout, Ossa. 54 p.; 3. H. Nihot, Eindhoven, HVA, 53 p.; 4. H. Hakker, Vijfhuizen, Montesa, 48 p.; 5. P. de Vries, Aalst, HVA, 42 p.; 6. J. Haker, Badhoevedorp, Bultaco, 39 p.; 7. G. Aantjes, Stolwijk, Ossa, 35 p.; 8. J. Koolhaas, Amstelveen. Montesa, 31 p.; 9. S. Meulmeester, Vlissingen, Maico, 30 p.; 10. J. Copier, De Kwakel, Montesa, 30 p.; 11. J. v. d. Hoek, Amsterdam, Montesa, 29 p.; 12. G. Mol, Amsterdam. Bultaco, 29 p.

500cc-senioren: 1. P. Herlings, Gemert, Maico, 56 p.; 2. F. Sigmans, Bakel, Maico, 56 p.; 3. H. Polsvoort, Lochem, Maico, 50 p; 4. M. Schalkwijk, Amstelveen, Kinze KTM, 49 p.; 5. G. Wolslnk, Lochem, Suzuki, 44 p.; 6. Fr. Karsmakers, Aalst-Waalre, Bultaco, 44 P.; 7. B. Haaker, Badhoevedorp, C.Z., 42 p.; 8. O. Hiemstra, Marum, Maico, 42 p.; 9. H. Beekmans, Eindhoven, Husqvarna, 42 p.; 10. W. Gouweleeuw, Rotterdam, Yamaha, 39 p.; 11. J. Rietman, Doetinchem. Maico, 33 p.; 12. T. Wink, Dorst, Bultaco 32p.