BELGIE WON DE MOTOCROSS DES NATIONS

Norg 17 september 1972

Het jaarlijkse hoogtepunt van het cross-seizoen is ongetwijfeld de Motocross des Nations, een wedstrijd waarin de officiële teams van die landen die iets betekenen in de motocross-wereld hun krachten met elkaar meten. De organisatie van dit evenement wordt ieder jaar aan één van de deelnemende landen toegewezen en dit jaar was Nederland aan de beurt. De jubilerende Motorclub Assen en Omstreken (dit jaar bestaat zij namelijk 50 jaar) viel de eer te beurt dit jaarlijkse treffen voor haar rekening te mogen nemen. Niet helemaal onbekend met het organiseren van een Motocross des Nations - ook in 1954 was dit evenement in handen van de Motorclub Assen en Omstreken - was er weer voor een perfecte organisatie gezorgd en verliep “het grootste crossgebeuren ter wereld” vlekkeloos.

Het talrijk opgekomen publiek heeft dan ook kunnen genieten van zeer spannende wedstrijden. Spannende wedstrijden, waaruit de Belgen met miniem verschil de eerste plaats voor de Zweden in de wacht

Reden tot lachen had ons team in de Motocross des Nations zeker. Onder leiding van teammanager Goossens behaalden zij een prachtige derde plaats.


wisten te slepen en waarin Nederland een zeer eervolle derde plaats behaalde. Een resultaat, dat in de wedstrijden om de Motocross des Nations, nog nooit door de Nederlanders behaald werd en waarin nu sterke crosslanden als Engeland en Tsjechoslowakije ver achtergelaten werden.

De overwinning voor de Belgen. Zij vormen toch wel een klasse apart. Alles wat er dit jaar in de motocrosswereld te verdienen viel, hebben zij in de wacht gesleept. Wereldkampioenschap 250 cc en 500 cc voor respectievelijk: Robert en De Coster, de Trophee des Nations en nu afgelopen zondag de Motocross des Nations. Deze laatste overwinning hebben zij met drie man moeten bevechten, omdat hun vierde man Robert, zowel in de eerste als in de tweede manche al na enkele ronden uitviel.

Verrassend was het optreden van de Amerikanen. Hoewel nog niet op Europees topniveau rijden de Yankees met veel bravoure en wisten zich in de eerste manche zelfs als vijfde te klasseren. In de tweede manche waren zij minder gelukkig en moesten genoegen nemen met een zevende plaats. In de training hadden de Amerikanen het circuit grondig verkend door in iedere bocht onderuit te gaan maar in de wedstrijd lieten zij dit achterwege. Engeland, in voorgaande jaren altijd één van de kandidaten voor de eindzege, heeft het deze middag niet verder kunnen brengen dan een vijfde plaats en we kunnen rustig stellen dat de roemruchte jaren van teammanager mr. Taylor - of mr. Motocross zo u wilt - voorbij zijn. Drie teams werden niet geklasseerd nl. Finland, Italië en Zwitserland. Finland, waarvan één man in de eerste manche geklasseerd werd, kwam in de tweede manche helemaal niet aan de start en van de Italianen en Zwitsers werden in de tweede manche maar twee man geklasseerd en die telden voor de einduitslag dus niet mee (per land moeten er namelijk drie rijders geklasseerd worden).

Start van de 250cc-senioren en internationalen.

Frans Sigmans - deze middag bijzonder sterk rijdend - in vogelvlucht.

Eerste manche

Niet minder dan 48 rijders stonden achter het starthek. Op de eerste rij 36 en op de tweede rij de vierde man van elk team. Als een kanonskogel schoot de meute na het vallen van het starthek weg en het was Frans Sigmans die kans zag als eerste het startterrein te verlaten wat het voordeel had niemand voor de wielen te hebben. Onder laaiend enthousiasme van het publiek wist hij deze plaats enkele ronden te behouden, fel belaagd door de Zweden Ake Jonsson en Bengt Aberg.

Karsmakers lag vierde, Willems achtste en Wolsink op een tiende plaats. Vier Nederlanders bij de eerste tien, dat zag er hoopvol uit. Bij de Belgen was het minder rooskleurig want hun derde en vierde man lagen op de zeventiende en de vijfentwintigste plaats nl. René Vandevorst en Joël Robert. Robert zocht in de derde ronde het rennerskwartier op omdat zijn rempedaal was afgebroken en hij tevens weer last kreeg van een oude knieblessure. Sigmans had inmiddels de twee Zweden moeten laten gaan omdat hij, zoals hij ons vertelde tegen een “polleke” was gereden waardoor zijn voetrust werd ontzet en zijn voet klem zette. Roger de Coster, die deze middag geweldig vuurwerk liet zien, kwam geweldig opzetten en had in de achtste ronde het wiel van Sigmans te pakken.

Ook ploegmakker Van Velthoven kwam en trok er hard aan en met nog drie ronden te rijden zaten bij de eerste tien rijders twee Tsjechen, drie Belgen en ders twee Zweden, drie Belgen en onze vier Nederlanders. De Coster was inmiddels Sigmans gepasseerd en wist in de laatste ronden ook tweede man Ake Jonsson nog achter zich te brengen. Bengt Aberg kon hij echter niet meer bedreigen en hij moest genoegen nemen met een tweede plaats. De Nederlanders consolideerden op aanwijzingen van teammanager Goossens hun gunstige plaatsen en wisten zich als team in deze manche als tweede met een gelijk aantal punten als de Belgen - maar met een snellere tijd - achter de Zweden te klasseren. De Zweden hadden maar één punt minder gescoord als de Nederlanders en de Belgen, omdat hun derde man op de twaalfde plaats eindigde en het teamresultaat ongunstig beïnvloedde. Opmerkelijk goed was het rijden van de jonge Amerikaan Brad Lackey, die in dit geweld een achtste plaats uit het vuur wist te slepen. Als team eindigden de Amerikanen als vijfde. De overige landen speelden in deze manche geen rol van betekenis en eindigden allen met een grote puntenachterstand, waardoor de kans op een gunstige eindklassering verloren was.

Tweede manche

Weer waren het de Zweden, Belgen en Nederlanders die de toon aangaven. In deze manche kregen we een geweldig gevecht te zien tussen De Coster en Jonsson. Aanvankelijk lag Jonsson op kop maar onder geweldig gejuich nam De Coster in de negende ronde deze positie over om deze niet meer af te staan. Weer moesten de Belgen het met drie man doen, want Robert had de strijd door zijn knieblessure al na enkele ronden gestaakt. Wolsink, Sigmans en Karsmakers reden voor wat zij konden en lagen op de helft van de wedstrijd op een vierde, zesde en tiende plaats: Deze posities konden zij tot het einde behouden, maar daarmee scoorden zij toch te veel punten om nog een kans op de eerste plaats in het totaalklassement te maken. Een kans die er deze middag echt wel ingezeten heeft, want hun prachtige tweede plaats in de eerste manche met slechts Een punt meer dan de Zweden wekte hoge verwachtingen.

De Coster dus op kop voor Jonsson met als derde man de Belg Van Velthoven, die een kleine voorsprong had op een groepje, waarin Wolsink en Sigmans het opnamen tegen de Zweden Hammergren en Aberg. Ronden lang duurde dit duel en men gaf elkaar geen duimbreed toe. Wolsink wist dit gevecht in zijn voordeel te beslechten en als vierde man deze manche te beëindigen. Sigmans werd zesde. De Amerikanen verspeelden een gunstige plaats in de eindklassering doordat van de Yamaha’s van hun rijders Jönes en Weinert in de laatste ronden een aantal pk’s zoek raakten en zij de laatste rondjes martelend volbrachten. De Engelsen kwamen ook in dit stuk niet voor en van de Fransen, Denen en Noren kunnen wij u weinig vertellen omdat zij onopvallend hun ronden draaiden en weinig spectaculairs lieten zien.

Mancheoverwinning dus voor de Belgen, Zweden op de tweede plaats en Nederland op de derde.
Bij het opmaken van de totaaluitslag bleken België en Zweden met een gelijk aantal punten geëindigd te zijn en moest de tijd de doorslag geven. Tijd voor België 5 uur 14 min. 12,3 sec, tijd voor Zweden 5 Uur 14 min. 21 sec.

De Belgen mochten dus de “Peter Chamberlain Trophee” in ontvangst nemen.

Medische begeleiding in de sport Over dit onderwerp heeft enkele nummers geleden in MOTOR een interessant artikel gestaan. Talrijke zaken kwamen aan de orde, alleen de tandheelkunde kwam niet ter sprake. Toch worden ook topsporters met deze materie geconfronteerd. Afgelopen zaterdag bij de training van de Motocross des Nations kreeg Peter Willems last van een kwade kies.
Geen nood, want teamgenoot tandarts Wolsink was bij de hand en het euvel was gauw verholpen.
Of Wolsink een “vliegwieltrekker” gebruikte of dat hij daarvoor het geijkte instrumentarium gebruikte is ons niet bekend.


Motocross des Nations 1ste manche: 1. B. Aberg, Zweden, Husqvarna; 2. R. de Coster, België, Suzuki; 3. A. Jonsson, Zweden, Maico; 4. F. Sigmans, Nederland, Maico; 5. J. v. Velthoven, België, Yamaha; 6 P. Karsmakers, Nederland, Husqvarna; 7. G. Wolsink, Nederland: Husqvarna; 8; B. Lackey, Amerika, Kawasaki; 9. P. Willems, Nederland, Husqvarna; 10. R. Vandevorst, België, Husqvarna; i1. J. Banks, Engeland, CZ; 12. C. Hammargren, Zweden, Yamaha; 13. J. Falta, Tsjechoslowakije, CZ; 14. J. Stodulka, Tsjechoslowakije, CZ; 15. V. Válek, Tsjechoslowakije, Jawa; 18. B. Ove Wallner, Zweden, Maico; 17. J. Pomeroy, Amerika, Bultaco; 18. A. Robertson, Engeland, Husqvarna; 19. W. Kalberer, Zwitserland, Husqvarna; 20. A Angiolini, Italië, Maico; 21. L. Sorensen, Denemarken, Husqvarna; 22. O. .Mollen Hansen, Denemarken, Maico; 23. Z. Strnad, Tsjecho-Slowakije, CZ; 24. J. Vernier, Frankrijk, CZ; 25. S. Lodal, Denemarken, Maico; 26. S. Haugerud, Noorwegen, Maico; 27. A. Rustignoli, Italië, CZ; 28. L. Oberg, Finland, Husqvarna; 29. A. Stifter, Zwitserland, Husqvarna; 30. P. Piron, Italië, CZ; 31. J. Weinert, Amerika, Yamaha; S2. S. Bacou, Frankrijk, Bultaco; 33. J. Corroy, Frankrijk, Maico; 34. R. Smestad, Noorwegen, Husqvarna; 35. M. Bunter, Zwitserland, Husqvarna; 36. G. Jones, Amerika, Yamaha; 37. J.C.Nowack, Frankrijk, Montesa; 38. F. Graf, Zwitserland, CZ; 39. Tunderud, Noorwegen, Husqvarna; 40. V. Eastwood, Engeland A.J.S.

Motocross des Nations 2e manche. 1. R. de Coster. België, Suzuki; 2. A. Jonsson, Zweden, Maico; 3. .J. v Velthoven. België, Yamaha; 4. G. Wolsink, Nederland, Husqvarna; 5. C. Hammargren, Zweden, Yamaha; 6. F Sigmans, Nederland, Maico; 7. B. Aberg, Zweden, Husqvarna; 8: M. Halm, Tsjechoslowakije, CZ; 9. R. Vandevorst, België, Husqvarna; 10. P. Karsmakers; Nederland, Husqvarna; 11. J. Stodulka, Tsjechoslowakije, CZ; 12. V. Eastwood, Engeland, AJS; 13. B.Lackey, Amerika, Kawasaki, 14. J. Banks, Engeland, CZ: 15. B. O. Wallner, Zweden, Maico; 16. V. Valek, Tsjechoslowakije, Jawa; 17. L. Sorenson, Denemarken, Husqvarna; 18. A.Robertson, Engeland, Husqvarna; 19. P. Willems, Nederland, Husqvarna; 20. S. Lodal, Denemarken, Maico; 21. Z. Strnad, Tsjechoslowakije, CZ; 22. O. M. Hansen, Denemarken, Maico; 23. J. C. Nowack, Frankrijk, Montesa; 24. A. Stifter, Zwitserland, Husqvarna; 25. J. Weinert, Amerika, Yamaha; 26. S. Haugerud, Noorwegen, Maico; 27. T. Funderud, Noorwegen, Husqvarna; 28. R. Smestad, Noorwegen, Husqvarna; 29. S. Bacou, Frankrijk, Bultaco; 30. A. Rustignoli, Italië, CZ; 31. J. Corroy, Frankrijk, Maico; 32. H. Krebs, Zwitserland, Husqvarna; 33. J. Pomeroy, Amerika, Bultaco; 34. P. Piron, Italië, CZ; 35. J. Vernier, Frankrijk, CZ; 36. G. Jones, Amerika, Yamaha; 37. B. Wade, Engeland, Husqvarna

Eindklassement Motocross des Nations: 1. België 17 + 13 = 30 pnt., tijd 5 uur 14 min. 12,3 sec.; 2. Zweden 16 + 14 = 30 pnt., tijd 5 uur 14 min. 21 sec.; 3. Nederland 17 + 20 = 37 pnt.; 4. Tsjechoslowakije 42 + 35 = 77 pnt.; 5. Engeland 69 + 44 = 113 pnt.; 6. Denemarken 68 + 59 = 127 pnt.; 7. Amerika 56 + 71 = 127 pnt.; 8. Frankrijk 89 + 83 = 172 pnt.; 9. Noorwegen 99 + 81 = 180 pnt.

Sen. en intern. 250 cc: 1. T. v. Erp, St. Oedenrode, Maico; 2. S. v. Peer, Groesbeek, Maico; 3. J. Klumper, Apeldoorn, Bultaco; 4. J. Oosterink, Vorden, Maico; 5. F. Nijhof, Lichtenvoorde, Husqvarna; 6. J. Hol, Harskamp, Bultaco; 7. J. Vink, Amsterdam, Husqvarna; 8. T. Baudoin, Eindhoven, Maico; 9. H. Wassink, Doetinchem, Maico; 10. J. van Beek, Zelhem, Husqvarna; 11. H. Roessink, Diepenheim, Husqvarna; 12. W Roozendaal, Dedemsvaart, Husqvarna; 13. W. v. d. Brink, Eerbeek, Bultaco; 14. R. Huisman, Gouda, Metisse; 15. H. Wemmenhove, Zuidwolde, Husqvarna.

Bron weekblad Motor –