INTERNATIONALE MOTOCROSS LICHTENVOORDE

Ondanks het feit dat er geen kampioenspunten te verdienen waren tijdens de internationale Motocross in Lichtenvoorde gaven de 250 cc senioren elkaar niets toe. Van de eerste tot de laatste ronde in de eerste manche doken Van Erp, Van Hoegee en Van de Brink de bere- of leeuwekuil in als waren het een beslissingswedstrijd; In de openingsronde nam Herman Hoegee een forse voorsprong, maar na enkele doorkomsten kwamen de verraste Van de Brink, Rietman en Woessink weer dichterbij en zo kwamen deze vier verschillende keren erg dicht achter elkaar langs start en finish. Maar nog groter was de verrassing toen Tiny van Erp na een slechte start (9e positie) bijna elke ronde een plaats klom en in de achtste ronde de toch weer iets uitgelopen Van Hoegee pakte en hem uiteindelijk zelfs ver achter zich liet.

Frans Karsmakers - broer van de grote Pierre - had eveneens een slechte start, maar wist zich niet zo goed te herstellen als Van Erp en moest met een vierde plaats genoegen nemen, waarbij hij echter wel de in het begin van de manche zo sterke Rietman nog voorbij streefde.

Bij de zijspannen zag het in grote getale opgekomen publiek een strijd tussen de H 16 van Fons van Heugten en de Norton van Van der Laan en Vonk. De laatstgenoemden doken telkens als eersten door de leeuwekuil, maar in de voorlaatste ronde nam Fons van Heugten de leiding toch over.

Het grote spektakel - de 500 cc internationaal - bracht minder internationaal geweld aan de start dan verwacht, doch de kwaliteit van de race was er niet minder door. De Nederlanders - die in deze race de boventoon voerden - behoren immers tot de internationale top. Wat echter niet impliceert dat zij ongestoord naar een zege kunnen rijden. Dit ondervond o.a. Pierre Karsmakers, die binnen de kortste keren een enorme voorsprong had opgebouwd op een vechtend driemanschap met Harry Driessen, Stef van der Sluis en een slecht gestarte Gerrit Wolsink. Wolsink maakte echter onderweg een tuimeling en Van der Sluis verdween met mechanische pech van het strijdtoneel, zodat de weg naar een zege voor Driessen - nadat Karsmakers zo onverwacht moest uitvallen - open leek. Hoe anders pakte het uit. Peter Willems nam na een afwachtende houding de leiding van Driessen - die slechts een ronde van die eer genoot. - over, om zo ook de finishvlag te passeren. Maar de latere winnaar Frans Sigmans zat hem vrij kort op de hielen. De getalenteerde Japanner Katsuhiko Seo reed nog een aantal zeer sterke ronden op de vijfde en zesde plaats, maar verdween daarna definitief van de baan met mechanische moeilijkheden.

Tijdens deze eerste manche in de 500 cc deed zich een onfortuinlijk incident voor, waarbij een viertal toeschouwers gewond werd, waarvan een levensgevaarlijk. De Duitser Hülsmann kon na een lang recht stuk zijn CZ niet meer houden (door een vastzittende gashandel, naar zijn zeggen) waardoor hij een nogal hoge sprong maakte en de vier toeschouwers, waarvan er twee op een verboden plaats voor de toch in ruime mate aanwezige hekken stonden, raakte. Zowel voor de rijder als ook voor de enthousiaste organisatoren een moeilijk weg te slikken zaak, terwijl het publiek niet beseft wat een risico’s zij en de rijders lopen door roekeloos rond de baan te toeven. De wedstrijden werden enige tijd opgeschort om de zaken op orde te stellen (ziekenwagen, afrastering herstellen), maar uiteindelijk ging toch de tweede manche voor de 250 cc senioren van start. Nadat eerst Wim van den Brink, Herman van Hoegee en Frans Karsmakers de leiding hadden. Tiny van Erp nu mogelijk met nog meer overmacht, aan kop naar een overtuigende zege in het totaalklassement. Van den Brink verloor zijn race waarschijnlijk door een stuurfout in de berekuil, terwijl Karsmakers mechanische panne kreeg met nog slechts drie ronden te gaan.

De zijspannen leverden in hun tweede manche een nog fellere strijd dan in het begin van de middag en het zag er naar uit dat het de race van de dag zou worden. Maar net toen Fons van Heugten zijn machine voor die van Van der Laan had gezet (in de vierde ronde) viel de finishvlag. Grote vraagtekens verschenen op de gezichten van rijders en publiek en zelfs een deel van de organisatie. Uiteindelijk bleek de wedstrijd op politieverordening(!!!) te zijn gestopt omdat er door een ongeval (Jo Clement brak o.a. een sleutelbeen) tijdelijk geen ziekenauto aanwezig zou zijn. Het ongeval gebeurde trouwens op een deel van het circuit, waar op politieverordening (!!!) een bocht was weggehaald om de veiligheid te dienen. Maar doordat die bocht er nu niet meer was, lagen de snelheden in het gedeelte voor de tribune dit jaar veel hoger dan voorheen. Uiteindelijk werd na veel rekenwerk een uitslag bepaald, die terecht Fons van Heugten en zijn bakkenist Middelkoop als winnaar aanwees.

Een op zeker rijdende Frans Sigmans, die de volle buit bij de 500 cc-intemationalen in de wacht wist te slepen.

De laatste race zou niet qua spanning, maar wel wat betreft sensatie de uitsmijter worden. Pierre Karsmakers had zijn stuur dat in de eerste manche defect was geraakt, weer in orde en liet opnieuw zien dat hij een toprijder is. Maar de eerste negen ronden bleek Gerrit Wolsink - ook weer in de baan - toch iets sneller. Gerrit stopte helaas met mechanische pech. Peter Willems reed aanvankelijk op een derde en later op een tweede plaats rustig achter de kopman(nen), duidelijk met “heelhouden” in het hoofd. Dat lukte heel aardig tot de laatste ronde; hij kwam met een gemeen sputterende motor langs en probeerde met zijn handen iets aan de ontsteking te prutsen. Het mocht niet baten en Peter moest de in de eerste manche ook al zo beheerst rijdende Frans Sigmans voor laten, en dat bleek net voldoende voor een eindzege op deze onfortuinlijke internationale crossdag.

WIM OUDE WEERNTNK

Uitslagen Intern.motocross Lichtenvoorde

Klasse 250 cc senioren: 1. T. van Erp, St. Oedenrode, Maico; 2. W. v. d. Brink, Eerbeek, Bultaco; 3. H. v. Hoegee, Tienhoven, Montesa; 4. J. Klumpers, Apeldoorn, Bultaco; 5. S. van Peer, Groesbeek, Maico; 6. H. Rietman, Doetinchem, Maico; 7. Baudoin, Eindhoven, Maico; 8. R. Huisman, Gouda, Metisse; 9. J. v. d. Hoek, Amsterdam, Montesa; 10. G. Knuiman, Wijchen, C.Z.; 11. M. Spekkink, Hengelo, Bultaco; 12. J. Klein Brinke, Vorden, Maico; 13. F. Karsmakers, Aalst, Husqvarna; 14. R. Molenaar, Doom, Husqvarna; 15. J. Woessink, Harfsen, Bultaco; 16. H. Haaker, Vijfhuizen, Montesa; 17. W. v. Rossenberg, Nieuwveen, Bultaco; 18. F. Nijhof, LIchtenvoorde, Husqvarna; 19. H. Roesink, Diepenheim, Husqvarna; 20. J. Vink, Amsterdam, Husqvarna; 21. J. Veldkamp; Hellendoorn, Maico; 22. A. Veenhuizen, Terborg, C.Z.

Klasse Zijspan senioren: 1. F. v. Heugten/H. Middelkoop, Stoutenberg, DHS Special; 2. W. v. d. Laan/H. Vonk, Ter Aar, Norton- Wasp; 3. W. v. d. Linden/H. Hendriks, Vlierden, Norton-Wasp; 4. D. Gijsbertsen/H. Haalboom, Doorn, Norton-Wasp; 5. H. Verstegen/A. Verstegen, Schaijk, Norton-Wasp; 6. D. v.. Hoevelaken/ W. Verwey, Nieuwerkerk a. d. IJssel, Norton; 7. A. Ridderhof/ W. Jansen, Hengelo. Norton-Wasp; 8. H. Hilderink/F. ten Vregelaar, Haaksbergen, Norton-Wasp; 9. P. v. d. Laan/P. Baak, Ter Aar, Norton-Wasp; 10; A. van Katwijk/W. Struyk, Rotterdam, Norton-Wasp; 11. A. van Schooten/D. van Schooten, NoordWijk, Triumph; 12. H. Lammertink/R. Lammertink, Nerdal, BMW; 13. J. v. d. Mee/v. Goch, Schijndel, Triumph; 14. E. Huisman! D. Knop, Moerkapelle, Triumph; 15.’ J. Clement/-, Helmond, Norton; 16. D. Muller/A. Muller, Holten, Norton-Wasp; 17. J. Bak/ J. Meinders, Holten, BSA.

Klasse 500 cc internationaal: 1. F. Sigmans, NL, Maico; 2. P. Willems, NL, Husqvarna; 3. H. Driessen, NL, Maico; 4. H. Wassink, NL, Maico; 5. L. Anderson, Zweden, Husqvarna; 6. J. Keizer, NL, Husqvarna; 7. A. Beervoets, België, Husqvarna; 8. H. Els, NL, Maico; 9. J. Çarlsson, Zweden, Husqvarna; 10. W. Dassen, België, Husqvarna; 11. P. Karsmakers, NL, Husqvarna; 12. W. Adolfsson, Zweden, Husqvarna; 13. L. Bengtson, Zweden, Maico; 14. G. de Roover, België, C.Z.; 15. J. Lammers, NL, Maico; 16. M. Olsson, Zweden, Husqvarna; 17. F. Slechten, België, Husqvarna; 18. J. Oosterink, NL, Maico; 19. J. v. d. Beek, NL, C.Z.