NEDERLAND BELGIE 2Ė1 IN GEMERT††††††††††††††††† 19 febr. 1967

De internationale motocross van de Stichting ďSt. ChristoffelĒ te Gemertí is traditiegetrouw een krachtmeting tussen Nederlandse en Belgische rijders. Deze ontmoeting had ook nu weer sterk het karakter van een landenwedstrijd, het geen nog werd geaccentueerd door het commentaar van Karel van Hoof en de Belg Jos van Tichelen, de beide omroepers, die via de voortreffelijke geluidsinstallatie om beurten het publiek op de hoogte hielden van de stand van de wedstrijd, en... elkaar op vriendschappelijke wijze in de haren zaten.

Het was zondag daar in Elzendorp bar slecht weer, harde wind en constant regen, maar dit vermocht de duizenden crossliefhebbers niet tegen te houden. Zij hebben waar voor hun geld gehad, want een dermate spannende en gelijk opgaande strijd tussen Nederlandse en Belgische toprijders is er in jaren niet geweest!

In de 250cc-klasse durfden we eigenlijk niet op een Nederlandse overwinning te hopen, aangezien onze aller-snelste mannen in de zware klasse meedraaiden. We waren dan ook nog niet eens ontevreden, toen aan het eind van de eerste ronde na de start van deze klasse drie Belgen op kop doorkwamen, met daarachter Frans Sigmans, Gerrit Wolsink en Stef v. d. Sluis. Een paar plaatsen verder zaten dan nog Harry Driessen en Jan v. d. Hoek. De Belg Houssontoge had schijnbaar stevig de leiding in handen, maar na drie ronden zat Frans Sigmans al vlak achter hem. Sensatie aan het eind van de vierde ronde: Sigmans op kop, op korte afstand gevolgd door Stef v. d. Sluis, maar met daartussen nog twee Belgen! Stef was niet meer te houden, ging in ťťn ruk de Belgen Houssonloge en Wouters voorbij, en wist twee ronden later zelfs Frans Sigmans van de eerste plaats te verdringen! Intussen had ook Harry Driessen aansluiting bij dit tweetal gevonden, en zaten drie Nederlanders op kop. Sigmans won uiteindelijk deze manche, gevolgd door Stef v. d. Sluis, Harry Driessen, de Belg Houssonloge, Jan v. d. Hoek en Hans Bel. Eťn Belg bij de eerste zes!

Onmiddellijk na de start van de tweede manche nam Stef van der Sluis de leiding, gevolgd door Houssonloge, Frans Sigmans en Harry Driessen. Stef ging verschrikkelijk hard op het door regen gemeen glad geworden circuit en Sigmans, die wel in ťťn ronde de Belg voorbij was, kon hem maar niet te pakken krijgen. Uiteindelijk lukte dit, in de zesde ronde, maar door iets te veel haast kwam Frans in het zandgedeelte ten val. Hij was vrij snel weer weg, maar lag toen op de derde plaats, achter Driessen. Zijn haast werd hierdoor geenszins kleiner, integendeel, hij begon een daverende inhaalrace, en kwam bij de finish nog maar enkele meters te kort bij Stef; die het genoegen smaakte van een mancheoverwinning. Driessen wederom derde, gevolgd door Gerrit Wolsink (vorig jaar nog junior!), de Belgen Wouters en Houssonloge, en Hans Bel De Nederlandse overwinning in deze klasse was meer dan duidelijk!

Pech voor Nederland in de zware klasse. In de zware klasse konden we tegenover enkele zeer sterke Belgen, zoals Jos Teeuwissen, Jos Vermeiren en Frans Slechten ook de nodige troeven stellen. Jo Lammers, Ton van Heugten, Jan Keizer, Frits Selling en Pierre Karsmakers zijn toch jongens, die voor een stukje vuurwerk kunnen zorgen, dachten we.

Snelle starter Ton van Heugten nam in de eerste manche de leiding, danig op zijn hielen gezeten door Jos Teeuwissen. Frits Selling zat er ook aardig bij, maar Jan Keizer, Rudi Boom en Broer Dirkx hadden een minder goede start, terwijl Jo Lammers helemaal achteraan zat, nog achter de eveneens slecht gestarte Pierre Karsmakers.

Ton van Heugten en Jef Teeuwissen gingen zo angstwekkend hard, dat de rest van het gezelschap al spoedig moest loslaten. In de vierde ronde maakte Ton in het zware zandgedeelte een paar vervaarlijke slingers; hij wist de CZ overeind te houden, maar het kostte hem de leiding. Hij bleef echter verbeten hard aanvallen, en drie ronden later had hij Teeuwissen weer naar de tweede plaats verwezen. Toen kwam de ramp, die hem een prachtige mancheoverwinning kostte. Aan het eind van het zandgedeelte keek hij even om, hoe ver hij Teeuwissen had losgereden. Op dat moment kwam het voorwiel van zijn CZ in zoín gemeen diep gat, dat Ton de zaak niet meer overeind hield. Hij maakte een spectaculaire val, was snel weer overeind, maar kwam niet meer verder dan de derde plaats, achter de Belgen Teeuwissen en Vermeiren. Keizer had na zijn slechte start geweldig gereden en werd vierde, gevolgd door Frans Slechten, Pierre Karsmakers, Rudi Boom, Frits Selling en Jo Lammers.

Ook de tweede manche begon met Ton van Heugten op kop, maar twee ronden later had Jo Lammers, nu wel goed gestart, de leiding overgenomen, om die ook niet meer af te staan, ondanks verwoede aanvallen van Jos Teeuwissen. Rudi Boom en Frits Selling zaten er na de start aardig bij, maar Jan Keizer en Pierre Karsmakers zaten weer achteraan. Ton kwam in de vijfde ronde ten val, wat hem tot de negende plaats terugwierp. In geweldige stijl won Jo Lammers deze manche, na hem finishten Jos Teeuwissen, Walter Baeten. Frans Slechten, Jos Vermeiren, Rudi Boom, Frits Selling, Jan Keizer en Ton van Heugten in deze volgorde.

Zijspanklasse: Geen topduel In de zijspanklasse ontbrak het verwachte duel tussen Cor van Heugten en Leon Liekens, omdat beiden in een vroeg stadium van de eerste manche met motorpech uitvielen.

In de eerste manche toonde Arthur Nuyts zich de sterkste man, maar Wim Koppe reed een prachtige tweede plaats. De Belg v. Tilt werd derde, gevolgd door Steef van Heugten en Aad Siep, de nieuwkomer, die het hier goed deed!

In de tweede manche behield Wim Koppe zelfs gedurende vijf ronden de leiding, maar hij bezweek voor de aanvallen van Arthur Nuyts. Steef van Heugten redde echter de eer door de leiding over te nemen en op overtuigende wijze deze manche te winnen. Wim Koppe moest tenslotte nog v. Tilt voor laten gaan en werd vierde, Siep vijfde. Op punten werd ook dit onderdeel een Nederlandse overwinning, zodat revanche is genomen op de 2-1-nederlaag van vorig jaar.†††††††††††††††† N. Th. L.

UITSLAGEN Internationalen 350-500 cc: 1. Jos Teeuwissen. BelgiŽ (CZ); 2. Jos Vermeiren, BelgiŽ (LindstrŲm); 3. Frans Slechten. BelgiŽ (CZ); 4. Jo Lammers, Schijndel (Husqvarna); 5. Jan Keizer, Ďs Heerenberg (Husqvarna); 6. Ton van Heugten. Amersfoort (CZ); 7. Rudi Boom. Amsterdam (Husqvarna); 8. Frits Selling. Amsterdam (Greeves); 9. Henri Vromans. BelgiŽ (Maico); 10. Felix v. d. Auwelandt. BelgiŽ (H.V.A.); 11. A. Renkm, BelgiŽ (Maico); 12.Walter Baeten. BelgiŽ (CZ); 13. Leon van Hoof. BelgiŽ (LindstrŲm); 14. Jan Dirkx. Eindhoven (CZ); 15. Broer Dirkx, Valkenswaard (BSA).

Internationalen 250 cc: 1. Frans Sigmans, Bakel (Husqvarna); 2. Stef v. d. Sluis. Arnhem (Bultaco); 3. Harry Driessen. Stein (CZ); 4. M. Houssonloge. Belgie (CZ); 5. Gerrit Wolsink. Hengelo (Husqvarna); 8. W. Wouters. Beersel (CZ); 7. H. Bel. Vianen (Husqvarna); 8. R. Wouters. BelgiŽ (CZ); 9. C. Lechien. BelgiŽ (CZ); 10. Fons van Heugten. Leusbroek (LindstrŲm); 11. Martin Van Heugten. Amersfoort (Husqvarna).

Internationale zijspanklasse: 1. Arthur Nuyts, BelgiŽ (Norton)-; 2. Steef van Heugten. Amersfoort (BSA); 3. Wim Koppe. Voorburg (BSA); 4. Georges van Tilt. BelgiŽ (Matchless); 5. Aad lIiep. Rotterdam (Norton); 6, Roger Uytendaele. BelgiŽ (BSA); 7. Alois de Kort. BelgiŽ (Norton); 8. Ben Snijder, Breda (BSA); 9. R. De pijpere. BelgiŽ (Matchless); 10. Map de Haas. Voorburg(Maico).

Landenklassement 250cc: Nederland 36 pt. BelgiŽ 10 pt. 500 cc: Nederland 16 pt. BelgiŽ 30 pt. Zijspannen: Nederland 25 pt. BelgiŽ 21 pt. Totaal: Nederland 77 pt, BelgiŽ 61 pt.

Fel was het duel tussen Frans Sigmans (H4) en Stef v. d. Sluis (H5), de grote winnaars bij de kwartliters