MOTOCROSS BAKEL                       27 augustus 1966

Successen voor vader en zoon Sigmans!

De MAC “Bakel” organiseerde zondag jl. haar eerste motocross, op een bijzonder aardig circuit, gelegen onder de toren van het Brabantse Peeldorp Bakel bij Helmond. Centrale figuur in de organisatie was de vader van de bekende 250cc-rijder Frans Sigmans, de heer Cees Sigmans. Als bestuurslid van de MAC “Bakel”, en als initiatiefnemer van deze motocross heeft de heer Sigmans alle succes gehad, dat hij zich wensen kon: Een mooie en geslaagde motorsportmiddag, en een grandioze overwinning van zijn zoon Frans in de klasse der zware junioren.

Het programma werd geopend met de eerste serie der 50cc junioren, waarin v. Soest zes ronden lang het veld aanvoerde, maar zich in de voorlaatste ronde liet passeren door de Limburger L. Caelen (Amby). De tweede serie werd gewonnen door Elderink uit Zelhem, die werd gevolgd door Ger en Jan Ruinemans, broers van senior-rijder Jo Ruinemans.

In de twaalf ronden durende finale was het aanvankelijk Ger Ruinemans, die het veld aanvoerde, maar in de vierde ronde moest hij het hoofd buigen voor Eelderink, die zijn plaats aan de kop daarna niet meer afstond. Jan Ruinemans moest deze keer de zeer goed rijdende v. Soest uit Doorn, en tevens de Bilthovenaar v. Peer voor zich laten. Overigens was deze klasse met veertig deelnemers (24 finalisten) sterk bezet!

Het grote aantal deelnemers in de klasse der 250 cc junioren vereiste eveneens een indeling in twee series en een finale. De eerste serie werd een duidelijke overwinning voor Jeronimus, die op een niet meer zo nieuwe Maico bijzonder goed ging en van start tot finish het veld aanvoerde. Deckers, Broekhuis, v. d. Linde en Krijger eindigden na hem in deze volgorde.

De tweede serie werd op soortgelijke wijze gewonnen door Gerrit Wolsink, die al zijn concurrenten duidelijk te snel af was. De Bilthovenaar W. v. Peer, broer van de 50cc-rijder S v. Peer, legde beslag op de tweede plaats, gevolgd door Oenema en Jansen.

De finale, die ging over twaalf ronden, zou dus de beslissing moeten brengen tussen de beide “sterke mannen”, de seriewinnaars Jeronimus en Wolsink. Laatstgenoemde liet geen twijfel bestaan aan zijn voornemen, deze wedstrijd te winnen, en nam meteen de leiding om die niet meer af te staan. Jeronimus had de pech van een slechte start; hij kwam aan het eind van de eerste ronde pas als achtste door, met flinke achterstand. Hij begon een geweldige inhaalrace, en na vier ronden lag hij op de derde plaats, achter Vels. Aanvankelijk lag op de tweede plaats v. d. Velde uit Bakkeveen, maar in de derde ronde was deze tot de laatste plaats terug geduikeld. Na tien ronden was Vels ineens verdwenen, en kreeg Jeronimus zomaar de tweede plaats cadeau. Hij finishte vóór v. ‘t Lam, Jansen en Wemmenhove, die hij in de eerste ronden van zijn inhaalrace reeds had weten te passeren.

 Frans Sigmans is zojuist de hoek om gekomen, en vervolgt zijn weg. Zijn voorwiel heeft hij voorlopig nog niet nodig!

De eerste manche der zware junioren begon met een fraai duel tussen Frans Sigmans en Hans Rietman, op een voor Hans ongebruikelijke machine. nl. de BSA Victor van Wassink. Hans kon met deze viertakt bijzonder goed overweg, en wist twee ronden lang de aanvallen van Frans Sigmans af te slaan. Toen moest hij Frans voor laten gaan, maar hij bleef goed volgen, totdat een slippertje hem tot de zesde plaats terugwierp. Dick v. d. Kolk nam toen zijn plaats in, zijn broer Reyer werd derde, en Rietman had het nog tot een vierde plaats weten te brengen. Frans Sigmans’ voorsprong op Dick v. d. Kolk was zo groot, dat hij zich de luxe kon permitteren, onderweg een flesje limonade te drinken.

In de tweede manche ging Sigmans minder goed van start, maar na drie ronden had hij weer de leiding, die hij daarna ook even gunde aan Dick v. d. Kolk, maar halfweg de wedstrijd ging Franske echt aan het rijden, en toen was de zaak, wat de eerste plaats betreft, gauw bekeken. Hans Rietman was weer goed begonnen; maar in de derde ronde maakte hij weer een foutje, dat hem van de tweede naar de achtste plaats terugwierp. Dick v. d. Kolk viel in de voorlaatste ronde uit maar zijn broer redde de eer door zijn plaats in te nemen, en als tweede te eindigen, wat wij een enorme prestatie vinden met die niet zo jonge Jawa, die zo duidelijk een aantal pk’s te kort komt bij de meeste van zijn concurrenten. Hans Rietman had het nog tot de derde plaats .Weten te brengen, en werd gevolgd door zijn merk- en plaats- genoot Hoefman, die hier echt iets minder goed ging dan we van hem gewend zijn.

Enorm was het enthousiasme, waarmee heel Bakel zijn favoriet Frans Sigmans als overwinnaar begroette. Een grote menigte omringde het erepodium, waar Sigmans, v. d. Kolk en Rietman de bloemen in ontvangst namen van de echtgenote van Bakels burgervader, die trouwens zelf de gehele middag aanwezig was. Het was feest in Bakel, en we gunnen het deze enthousiaste mensen van harte!

N. Th. L.

UITSLAGEN: Junioren 50cc: 1. G. Eelderink, Zelhem (Looman Spec.); 2. G. Ruinemans, Steenwijk (Crosta); 3. H. V. Soest, Doorn (Rond Sachs); 4. S. v. Peer, Bilthoven (Testi); 5. J Ruinemans, Steenwijk (Crosta); 8. J. A. Vooyl, Gouda (B.Spec.), 7. M. Huisman, Gouda (Zündapp); 8. W. te Brinke. Winterswijk (Zündapp)

Junioren 250 cc: 1. G. Wolsink, Hengelo (Gld.) (Husqvarna); 2. F. Jeronimus, Velp (Malco); 3. J. v. ‘t Lam, Lochem (Husqvarna); 4. J. Jansen, Usquert (Husqvarna); 5. J Wemmenhove, Zuldwolde (Husqvarna): 8. J. Broekhuis, Ermelo (Bultaco): 7. J. Wiema, Amsterdam (Husqvarna): S. P. J. Rietman. Doetinchem (Bultaco); 9. H. v. Peer, Bilthoven (Greeves): 10 A, Klaver, Alblasserdam (Greeves).

Junioren 350.500 cc: 1. Frans Sigmans, Bakel (Husqvarna), 50 p.; 2. R. v. d. Kolk, Lochem (Jawa), 47 p.; 3. Hans Rietman, Doetinchem (BSA). 45 P.; 4. J, Hoefman, Doetinchem (BSA), 4a p.; 5. J. Nikkels, Holten (Maico). 41 D.; 8. M. Postema Gieterveen (Maico), 39 p.: 7. H. Tragter, Eefde (Maico). 35 p.: 8. H. V. d. Laar, Milhee2e (Maico), 34 p.; 9. R. de Bruin, Wolfheze (Triumph), 29 p.

                                                                                                                                                (bron weekblad motor)