NATIONALE MOTOCROSS TE LOCHEM              21-08-1966

“Hoe warm het was en hoe ver”, hebben we eens in een literair werk gelezen. Het eerste gedeelte ging in Lochem voor zowel rijders als toeschouwers op. Het “ver” voornamelijk voor een groot aantal rijders. U begrijpt het al: onder wel haast ideale weersomstandigheden werd voor de zesde achtereenvolgende keer de cross van Lochem verreden. De zandbodem was zo droog, dat men vreesde de rijders niet meer te kunnen volgen vanwege het stuiven en daarom maakte de brandweer zich voor de wedstrijd verdienstelijk door de baan voor de jurywagen en de rest van het startveld kletsnat te spuiten. Mede dankzij deze voorzorgsmaatregel, liep de organisatie verder op rolletjes en werd het programma in een vlot tempo afgewerkt.

Voor de kwartliterjuniorklasse was er van de zijde der rijders een bijna overweldigende belangstelling. Niet minder dan 84 rijders stonden te popelen om van start te kunnen gaan, hetgeen dus betekende, dat er in drie series gereden moest worden. De eerste serie werd zonder slag of stoot gewonnen door Smid uit Amsterdam. De tweede manche gaf een felle strijd om de eerste plaats te zien, die uiteindelijk in het voordeel van Roosink beslecht werd. De derde serie werd zonder meer door Gerrit Wolsink gewonnen. Wat “rijden” was in de series werd bijna “vliegen” in de finale. Nu kwamen alle kemphanen volop aan hun trekken en konden ze elkaar opjagen zoveel ze maar wilden. Van der Kuinder wist zich echter ondanks alle hevige aanvallen, die er op hem gedaan werden, vier ronden lang op de eerste plaats te handhaven. Toen echter passeerden zowel Vels als Wolsink hem en daar kon hij niets meer tegen inbrengen. De afstand tussen hem en de beide “nieuwe” koplopers werd allengs groter. Wie echter verwacht had, dat Wolsink nog wel de eerste plaats zou grijpen, had het mis. Vels reed voor wat hij waard was en dat was daar in Lochem heel wat: hij wist deze keer zelfs de overwinning op zijn naam te brengen!

Ook bij de zware junioren was er grote belangstelling: deze wedstrijd werd in twee series met een finale verreden. De eerste serie werd tot groot genoegen van het in groten getale opgekomen publiek gewonnen door de plaatselijke favoriet Dirk van der Kolk. De familie Van der Kolk wist hier op eigen terrein een behoorlijk partijtje motocross mee te blazen, want in de tweede serie wist zijn broer beslag te leggen op de tweede plaats. Hij moest echter zijn meerdere erkennen in Sigmans, die zich rustig en zeker op de eerste plaats genesteld had, en die beslist niet meer wenste af te staan. Maar Rob zou niet de enige Van der Kolk zijn, die het onderspit tegen Sigmans moest delven De finale begon met zowaar Dirk van der Kolk op kop. Het enthousiasme van het publiek kende geen grenzen, toen na één ronde bleek, dat zijn broer zich op de tweede plaats genesteld had. Zouden deze twee plaatselijke favorieten kans zien deze wedstrijd gebroederlijk te winnen? Sigmans, die al dit plaatselijke geweld vanaf de derde plaats aanschouwde, meende dat dit niet nodig was. Hij had slechts twee ronden nodig om beide broers te passeren. Dirk echter wist hem nog enigszins in het zicht te houden. Voor Rob z’n machine echter bleek deze titanenstrijd te machtig. Met nog slechts drie ronden voor de boeg begaf zijn motor het en werd de zegetocht van huize Van der Kolk gehalveerd.
De zijspanklasse was al enigszins geteisterd nog vóór er een startsein gegeven was. In de training was het Jan Markus op een kwaad moment niet gelukt de bocht juist tegenover de jurywagen op de juiste wijze te “ronden” en omdat er juist achter deze bocht een vennetje was, werd zijn motorfiets (of moeten we zeggen motordriewieler?) op een voorbeeldige manier gebaad. Tot groot ongenoegen overigens van Matkus zelf, want door hem en zijn helpers moest er toen weer heel wat gesleuteld worden alvorens er weer van start gegaan kon worden.

De eerste manche gaf alweer een plaatselijk favoriet in de voorhoede te zien en wel Braakhekke, iemand die toch nog niet zo erg lang in deze zijspansport meedoet, maar die hier blijk heeft gegeven van grote klasse te zijn. De eerste manche bracht hij in een grandioze stijl op zijn naam. De tweede plaats werd opgeëist door Jan Markus, die echter, behalve aan het begin en het einde, op de derde en zelfs de vierde plaats heeft gelegen. De tweede manche verliep niet zo erg fortuinlijk voor Braakhekke. Na op de vierde plaats begonnen te zijn, overkwam hem het ongeluk, dat door een lekke tank zijn motorfiets in brand raakte. En, “dan moet je toch even afstappen”, zei hij na afloop. Dit afstappen, was slechts van korte duur, want zo gauw de vlammen gedoofd waren, ging het dappere tweetal weer op weg, nu echter op de tiende plaats. Door zeer kundig sturen werden ze in de klassering van de tweede manche nog vijfde hetgeen hen een tweede plaats in de einduitslag opleverde vlak achter Stephan van Heugten, die op geroutineerde wijze de tweede manche had gewonnen.

R. B.

 

Sigmans weet zijn motor ongelofelijk plat te leggen.

 

UITSLAGEN: Junioren 250 cc: 1. H. Vels, Westertdorp (Husqvarna); 2. G. Wolsink. Hengelo (Husqvarna); 3. N. v. d. Kuinder, Hilversum (C.Z.): 4. J. M. Deckers, Breda (Bultaco); 5. J. Bergsma, Hummelo (Husqvarna); 6. M. G. Sterk, Schiedam (Husqvarna); 7. J. G. Roosink, Rijssen (Greeves); 8. H. S. v. Peer, Bilthoven (Greeves); 9. J. A. A. Roessink, Diepenheim (Husqvarna); 10. C. Garritsen, Badhoevedorp (Husqvarna); 11. J. Broekhuls, Ermelo (Bultaco); 12. J. A. v. d. Linde, Rotterdam (Bultaco); 13. E. Aust, Nunspeet (Maico); 14. G. J. Hengers. Eefde (Maico); 13. J. Wemmenhove, Zuidwolde (Husqvarna).

Junioren 500cc: 1. F. Sigmans. Bakel (Husqvarna); 2. D. v. d Kolk, Lochem (C.Z.); 3. G. Hoefman, Doetinchem (B.S.A.); 4. M Postema, Gieterveen (Maico); 5. R. v. d. Kolk, Lochem (Jawa); 6. K. Bolman, Den Haag (Maico); 7. J. Nikkels, Holten (Maico); 8. M. v. Laar, Dieren (B.S.A.) 9. J. Flol1k, Beesterzwaal (Maico): 10, J. A. Wentink, Doetinchem (B.S.A.); 11. H. v. d. Laar, Milheeze (Maico)1_12. H. Tragter, Eefde (Mlitchless); 13. Y. Wever. Siddeburen (Maico);

zijspannen: 1. St. v. Heugten. Amersfoort (B S.A.), 48 p. 2. B Braakhekke, Barchem (OSSA.), 4P p. 3. J. Mllrkus, Amsterdam (B.S.A.) 44 p. 4. M. de Haas, Voorburg (Maico) 44 p. 5. A. J. Step, Rotterdam (Norton) 43 p. 6. H. Winkelhuis. Haaksbergen (EML) 40 p. 7. J. Fijneman, Oosterhout (Matchless) 38 p. 8. A. Katwijk, Rotterdam (Norton) 34 p. 9. H. Uytdewilligen, Kruisland (B.S.A.) 31 p.

(bron weekblad motor)