OOK KLEINE MACHINES GAAN HARD IN MARKELO

                                                                                                                      21 juni 1964
Het boscircuit van Markelo is jaar in jaar uit het domein van de allersnelsten op internationaal motocross- niveau. maar jongstleden zondag was het beroemde startterrein en een klein deel van het bos gereserveerd voor de overigens bepaald niet langzame klasse der allerkleinsten, de 50 cc junioren en senioren, alsmede een aantal 250 cc junioren. De onvermijdelijke schijn dat naarmate een organisatie groter wordt de klassen die hebben geholpen om de basis daarvoor te leggen in het vergeetboek raken, wordt door zo’n tweede cross van een internationale organisator op voortreffelijke wijze vermeden Men dient er de opkomende sterren van het motocross mede, de organisatie wordt weer eens getraind voor de grote dag en er zijn nog tal van andere zaken die voor dergelijke extra wedstrijden pleiten! Hoe serieus men dit in Markelo opneemt, mag blijken uit het feit dat men het er niet bij liet zitten toen 14 dagen geleden het circuit vlak voor de race moest worden afgekeurd als gevolg van hevige regens. Er werd niet gereden, maar de rijders kregen hun startgeld en de boodschap: over 14 dagen proberen we het weer. Welnu, zondag Jongstleden is het dan wel een succes geworden en een vrij groot aantal toeschouwers heeft genoten van spannende strijd in alle klassen. Door een groot aantal lussen op het zandige middenterrein kon men bovendien de verrichtingen van de rijders uitstekend volgen. Op dit gedeelte waren vooral de 250 cc rijders spectaculair doordat ze vaak opvallend veel moeite hadden met de vele zandbochten. Komt er misschien vandaag de dag te weinig echt goed mul zand voor in onze crosses? Wat dat betreft was het een lust voor het oog de 50 cc senioren er door te zien scheren. In deze klasse had favoriet Stef van der Sluis het bepaald minder gemakkelijk dan gewoonlijk. Zijn meest taaie tegenstander was daarbij z’n eigen buurjongen Ron Slijkhuis, maar ook Masselink, Nijdeken en Van Beek weerden zich voortreffelijk in het voorste gelid. In de eerste manche passeerde Stef reeds in de eerste ronde Masselink en de leidende Slijkhuis, waarna Masselink kans zag om Slijkhuis ook van de tweede plaats te verdringen. Daarachter was Frits Nijdeken via Geurts opgeklommen tot de vierde plaats, maar die winst ging verloren toen Jan van Beek en Gerrit Wolsink de gaskraan wat verder opendraaiden. Maar in de tweede manche duurde het vijf van de acht ronden eer Van der Sluis de leiding kon overnemen. Daarvoor moest hij van de vijfde plaats komen. Na Masselink bleek Van Beek een bijzonder taaie prooi en alleen door in een lang doorlopende bocht alles op alles te zetten en volledig te vertrouwen op stuurmanskunst en sportsmanschap van Van Beek, lukte het Stef om buitenom zijn slag te slaan en de weg vrij te krijgen voor de jacht op Slijkhuis. De laatste trok met spinnend achterwiel zelfs de straatklinkers uit de grond, maar het mocht niet baten. In dit geweld had Nijdeken zijn tweede plaats niet kunnen handhaven, maar opnieuw werd hij aanvoerder van de tweede groep.
Het verloop van de twee manches 50 cc junioren was wat de kopgroep betreft vrijwel identiek met een van start tot finish leidende, ongenaakbare Sigmans. De strijd om de tweede (plaats ging met wisselend succes tussen De Jong en Odendaal. De laatste trok in de eerste manche aan het langste eind, maar net nadat hij in de voorlaatste ronde van de tweede manche het heft in handen had genomen maakte Odendaal een val, die De Jong op fluweel bracht en Van de Kolk en Hulsink ook een plaats naar voren, eveneens in het eindklassement. De 250 cc wedstrijd is één grote zegetocht geworden voor de Lochemse Jawa-rijder H. van t Lam. Een bijzonder slechte start wist hij reeds in de eerste ronde, na allerlei opstoppingen in het rulle zand, om te zetten in een leidende positie en in beide manches kwam er eenvoudig niemand meer aan te pas. zelfs geen Kees Lissenberg, die in de eerste manche zijn felle Lindström langs Bergsma, Rozenburg en Schenk in twee ronden naar de tweede plaats joeg, maar in de tweede manche ditzelfde voornemen door motormoeilijkheden moest opgeven. Overigens had Schenk toen ook wel zeer vast de tweede plaats in handen, gevolgd door Leusink, die in de eerste manche zulk mooi inhaalwerk had laten zien. Zijn prestatie in dit opzicht werd alleen overtroffen door Smit uit Markelo, die op eigen circuit, na een vierde plaats in de eerste manche, in de tweede opklom van de twintigste naar de zevende plaats en dit beloond zag met een fraaie derde plaats in het eindklassement. G K.
Slijkhuis met Nijdeken Gedrang in de bocht bij de senioren 5O cc. Voorop Slijkhuis met Nijdeken aan zijn wiel. Daarna Van Beek en Masselink

De voornaamste uitslagen:
50 cc junioren: 1. F. Sigmans (Kreidler); 2. D. de Jong (Kreidler); 3. D. v. d.Kolk (Kreidler); 4. Joh. Hulsink (Union Sachs); 5. G. Odendaal (Rond Sachs); 6. R.G. EIting (Kreidler); 7. T. De Haan (Kreidler); 8. C. De Haan (Rond Sachs); 9. A. P. V. d. Voet (Rond Spec.); 10. A. Roessink (Kreidler); 11. A. De Haan (Kreidler); 12. R. Kraster (Kreidler).
50 cc senioren: 1. Stef v. d. Sluis (Rond Sachs); 2. Ron Slijkhuis (Kreidler); 3. E. R. Masselink (Rond Sachs); 4. J. V. Beek (Looman Spec.); 5. F. Nijdeken (Batavus); 6. G. Wolsink (Hago Morini); 7. T. Ramaker (Tera Florett); 8. E. J. Wolters (Kreidler); 9. G. Harmelink (Kreidler); 10. P. Van Dijk (Kreidler); 11. H. Geurts (Kreidler); 12. Kl. de Haan (Kreidler).
250 cc junioren: 1. H. W. J. van ‘t Lam (Jawa) l; 2. J. Schenk (Greeves); 3. M. Smit Maico); 4. G. J. Leusink (Dot); 5. P. Jansen (Maico); 6. G. J. S. Bergsma (Maico); 7. B. J. Tuin (Greeves); 8. S. J. Elterink (Greeves); 9. C. Lissenberg (Lindström); 10. F. J. A. Rozenburg (Jawa); 11. H. Sterken (Maico); 12. Th Louwes.
Bron weekblad “motor”